28-07-2010, 04:28 PM
avantismo Skrev:Takker for info.Nahh - men det lyder da underligt med en respekteret urmager som ikke lige ved hvad olie man bruger på en ETA 2824 maskine. En god ur-olie må han vel have. Det er jo ikke en hurtig svinger eller et specialmærke som kræver speciel olie - og han skal vel som sådan heller ikke lige smøre noget - det kræver jo adskillelse og rensning?
Bor i København.
Urmageren er en respekteret urmager på Amagerbrogade.
Problemet er mere omkring det at der er olie i uret. Det vidste han ikke lige hvad der skulle gøres ved.
Er det en almindelig fyldsyntetisk 5-40W olie der skal på ?
Jeg har godt nok hørt om urmagere (nahh kan vel ikke være det?) som mener man lige kan give en dråbe olie ned til rotorens kuglelejer - men det skal man absolut ikke rode med - så fedter de til.
Kan han ikke lægge det på en vibrograf/tidsvægt, og se hvad amplitude osv. siger, så kan han jo rådgive dig om hvorvidt den skal ha en rensning og smøring?
Ellers gå ind til Jørgen Krognos - Frederiksberg alle (JP ure) - så skal duse. Der får du hurtigt besked på om den bare skal gå videre, eller om den skal ha en tur.
Som sagt, hvis den går inden for +/- 15 sek i døgnet (helst +) og den klarer sit optræk så den er i gang hele døgnet, hvis du går 8 timer om dagen med den, så sker der ikke noget ved at vente lidt
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)