Justering, præcision og nøjagtighed
Endelig fik jeg mig et mekanisk ur, hvor usikkerhedsfaktorene ved uret er i forskellige positioner er elimineret. Uret er Jaeger-LeCoultre Ados med 8 dage gangreserve og alarm.

İmage

En kort præsentation af uret:

JCL Ados fra omkring 1935 - 1945

Værket er JLC caliber 206 (http://www.jaeger-lecoultre.org/Caliber-...Page_1.jpg
İmage
Jeg kender desværre ikke noget til værket og har ikke kunne finde andre oplysninger end dem jeg har linket til. Yderliger oplysninger omkring værket ønskes.

Uret står fast i en opret position med en tilbagelænende hældning på omkring 30 grader.
Fra uret bagkasse er det muligt at regulere/indstille hvor hurtigt værket skal gå.

İmage

Det har dog vist sig, at det ikke er så lette at foretage små justeringer gennem denne åbning i bagkasse bag skydeåbningen.

Urets gang:
Jeg har haft uret forbi en urmager for at få foretaget en justering af værkets gang. En tur på vibrografen viste at uret vant 71 sekunder i døgnet. Min observation var 15 minutter over 14 dage. (Forskellen i vibrografens måling og min observation kommer jeg til bage til, +15 min over 14 dag ≈ +64 sek/døgn)

Mål:
Det er mit mål at undersøge hvor præcist uret går og der efter hvor nøjagtigt jeg kan få uret til at gå.

Faktorer:
Jeg vil gerne have inputs til hvilke faktorer jeg skal tage højde for at opnår en præcis og nøjagtig gang?

Da uret har 8 dages gang reserve må det undersøge hvordan uret gang påvirkes af gangreserven. (Da min observation gav en stor afvigelse fra urmagers vibrograf er det nærliggende at antage at gangreservens har en stor påvirkning på urets gang. Bør man trække uret op hver dag?)

Har urets alarm en påvirkning på uret gang?

Der er ikke de store usikkerheder ved tyngdekraftens påvirkning af balancen, da uret altid står i samme position. Dette ændre kun når uret alarm trækkes op (hver aften) eller når urets værk trækkes op (hver søndag aften => uret altid har ”en dag” gang reserve tilbage når uret trækkes op.)

Temperatur udsvingene må antages at være minimale da uret står fast i soveværelset, om ikke andet må de defineret til at være konstante.

Urets justering:
Det er muligt at indstille ure efter vist simple metode
İmage
Man påvirket viseren/armen hvorefter uret enten vil gå hurtigere eller langsommere. Desværre er denne justering ikke muligt via en skruer så små justeringer let kan foretages. Det er min erfaring at der let bliver foretaget for store justeringer.
På billedet er vist nogle markeringer, er der noget er ved om en justering efter disse linjer følger en linier udvikling i urets gang eller en eksponentiel eller en helt anden udvikling?

Håber på en god og konstruktiv dialog om justering af ure samt mål om at opnå nøjagtighed via præcision.

BobT
Svar

Beskeder i denne tråd
Justering, præcision og nøjagtighed - af BobT - 27-07-2010, 10:35 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)