Certina mod Tissot: Er de grundlæggende ens?
Begge ure er det man nok kategorisere under klassisk Absolut et fornuftigt valg, hvis uret er tænkt som familieklenodie Icon_e_wink det er urenes evergreen, et design som holder max.

Nu nævner du at begge ure er udstyrede med Eta kal.2428, men disse kalibre kommer i 4 forskellige varianter, og bør som minimum være elabore. Hvis urmageren har sagt god for dem går jeg også ud fra at de begge er det. Mads har tidligere vurderet ure i den prisklasse og Certinaen tog første prisen så vidt jeg husker. Husker ikke om der var et Tissot med dengang. Her var der dog også fokus på selve urkassens kvalitet og finish. Når du står med begge ure i hånden, hvor "skarpe" står slibninger på kanter/hjørner/overgange o.a.? Finishen på selve urskiven ? er teksten tynd og skarp eller tyk og fnidret? hvorledes med detaljerigdom på markører o.a. Er navn, reference nummer nr o.a. standset i bagkassen eller blot lasergraveret?

Alle disse detaljer er med til at styrke eller svække helhedsindtrykket.

Derudover har jeg bidt mærke i, at de ure du har spurgt ind til både i stil (diver, klassisk, tool/chrono, dress), og mekanisk kvalitet er temmelig varierende. Du forekommer lidt søgende, - lidt acceptsøgende ligeså. Mit råd er følgende: det er DU som skal bære uret. Lad være med at købe et ur som ikke taler til dig, blot fordi det er mekanisk/quartz eller Diver/dress osv., fordi at det var det som nogle herinde ville have valgt! Ender du ude i et ur som virkelig taler til dig skal urinteressen nok videreudvikles, det er jeg slet ikke i tvivl om. Lidt mere usikkert er det, hvis du ender ude i et ur som ANDRE kan lide, men som ikke siger dig noget.

Jeg startede selv med et quartzur, men interessen tog med tiden en anden (mekanisk) retning. Havde jeg dog ikke købt det quartzur i sin tid er det ikke sikkert at der var en urinteresse i dag.
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Certina mod Tissot: Er de grundlæggende ens? - af makita - 10-07-2010, 01:03 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)