15-06-2010, 10:41 AM
Det er ofte diskuteret hvorvidt Rolex er pengene værd eller ej. Jeg er ikke Rolex-discipel, men er da på visse områder ganske glad for mærket. Der hvor jeg mener Rolex gør en forskel i forhold til andre mærker i 20-40 k klassen og dermed prisen er:
Objektive:
- Fin finish/forarbejdning på både værk, kasse, ect. i prisklassen
- Holdbarhed og præcision taget i betragtning det er mekanisk
- Lænken fås ikke meget bedre (på de nye modeller)
- Aftersale service og pris på dette
Subjektive:
- In-house hele vejen igennem
- Brand værdi og efterspørgsel
- Historie på såvel mærke som modeller
- Gensalgsværdi
Der er ikke andre mærker der kan tilbyder ure der opfylder ALLE ovenstående krav på hverken det objektive eller subjektive område til samme pris. En del laver fine ure i 20 k klassen, men de opfylder ikke alle ovenstående. Hvad man vil betale for in-house vs. ETA, historie og brand værdi er individuelt. Jeg har intet imod non-in-house værker, men er vi ude i ETA, må jeg nok indrømme at det på den subjektive vurderingskonto trækker ned, da de findes i alt for mange ure af tvivlsom/useriøs (i MIN verden) herkomst
Der er ikke meget horologisk eksklusivitet over dem når alle og enhver (så længe det varer) kan købe et parti ETA ebauche og knalde i deres ure
Specielt når de også findes i et hav af fake ure må jeg indrømme det eksklusive i ETA daler lidt...
Det er vel den sædvanlige snak med sammenligningspunkter til bilverden, hvor vi ikke gider betale for en Lamborghini spækket med Audi A3 stumper. Rent objektivt kan vi intet udsætte på valget, men når hjertet og de subjektive vurderinger træder ind, føles det ikke helt rigtigt
/Mads
Objektive:
- Fin finish/forarbejdning på både værk, kasse, ect. i prisklassen
- Holdbarhed og præcision taget i betragtning det er mekanisk
- Lænken fås ikke meget bedre (på de nye modeller)
- Aftersale service og pris på dette
Subjektive:
- In-house hele vejen igennem
- Brand værdi og efterspørgsel
- Historie på såvel mærke som modeller
- Gensalgsværdi
Der er ikke andre mærker der kan tilbyder ure der opfylder ALLE ovenstående krav på hverken det objektive eller subjektive område til samme pris. En del laver fine ure i 20 k klassen, men de opfylder ikke alle ovenstående. Hvad man vil betale for in-house vs. ETA, historie og brand værdi er individuelt. Jeg har intet imod non-in-house værker, men er vi ude i ETA, må jeg nok indrømme at det på den subjektive vurderingskonto trækker ned, da de findes i alt for mange ure af tvivlsom/useriøs (i MIN verden) herkomst
Det er vel den sædvanlige snak med sammenligningspunkter til bilverden, hvor vi ikke gider betale for en Lamborghini spækket med Audi A3 stumper. Rent objektivt kan vi intet udsætte på valget, men når hjertet og de subjektive vurderinger træder ind, føles det ikke helt rigtigt
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)