Hjælp til bestemmelse af Lemania chronograf
Jeg føler mig ret sikker på at det er et Lemania 2310 - se evt. dette link:

[url]"http://ninanet.net/watches/others02/Mediums/mlemania.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://ninanet.net/watches/others02/Med ... mania.html[/url]

2310 har jo kun 2 registre, mod 3 i den version de fleste kender fra Omega Cal. 321.
Betragter man billeder af de værker ved siden af hinanden mangler der på dette værk, en lang arm som løber næsten fra kolonne hjulet og ned til den ene af de små broer modsat optrækskronen. Denne arm mangler også på artiklen om Lemania kronografen, som jeg linker til, men den findes til gengæld på det værk vi kender som Omega cal. 321 / PP 2872.
Men - her må nogle eksperter til, jeg er ikke nok inde i substansen længere...

Peder

hannover_dk Skrev:bliver vel gæt - ca 1957 - 65 - 2310 for lemania er vel samme som Omega 321 som bygger på CH 27 12 - Lemania var jo ejet af Omega og CH27 og frem deltes og blev udviklet i fællesskab - hvor der vist er lidt forskellige meninger om det var mest omega ingeniører der satte specifikationer eller lemania o glemania solgte den vist også til patek som 2872 i deres nummer række
Jeg har en gang tidligere skrevet lidt ned på en engelsk forum og gemt som note - så lidt kort og hakkende engelsk, lev med det:

The calibre 321 was based on a mutual development (according to Chuck Maddow) between Lemania and Omega, carried out by Albert Piquet and Jaques Reymond - first transformed into Omega 27 CH

From 1940 as CH 27 12 –and later CH 27 12 T1 in 1941 and then to CH 27 12 T2 (transformation 2) which is fully identical with 321 from around 1946, and then, as the same identical movement, it changed name in 1949 when Omega went over to 3 digit calibre numbering – to Omega 321

It was in 1968 replaced by a cam controlled chronograph – Omega 861 – a gilt movement with flat balance and trapeze shaped bridge – replacing the 321’s Y or wishbone shaped bridge.

In ??? it was rhodinized and changed name to a four digit series – 1861 (as did other Omega movements – also rhodinized and 4 digit calibre number)

Jeg tror dermed det er samme værk 2310 som 321 i princippet og samme som CH 27 12 T 2 i virkeligheden også.
vh
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Hjælp til bestemmelse af Lemania chronograf - af Peder - 18-12-2012, 09:22 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)