23-05-2010, 10:57 PM
fjelsten Skrev:Det er min overbevisning at dykkere, både professionelle og rekreative, utroligt sjældent bruger et ur som det primære tidstagningsværktøj under vand.Det er jeg enig med dig i hele vejen. Det er derfor det er lidt sjovt når de store ure anbefales som specielle fordi man kan dreje krans med handsker eller andet gas - Mekaniske ure er idag i høj grad desk-divers - og laves for at tilfredsstille mode som det vigtigste, og det er der ingen grund til at føle man skal forsvare sig imod.
Professionelle/erhvervsdykkere har typisk en dykkercomputer eller - hvis det er mere seriøst - et overflademandskab der styrer tiden/dybden. Dybere dyk klares efter tabeller med fuldt support-mandskab. Længere dyk vil alligevel ikke være til at måle - hvor mange gange er jeg nu rundt om minutkransen?
Fritidsdykkere bruger ofte computer. Seriøse fritidsdykkere anvendes ofte en bottomtimer. Her er ingen mekaniske ure involveret. Jeg har som tidligere nævnt været supportdykker for et par tyskere, der slog rekorden i hulepenetration. Dykkertiden var på over 22 timer totalt - hvordan vil man måle det på et mekanisk ur? Det kan man ikke. Man bruger en Suunto bottomtimer til 2000 kr.
Jeg vil æde min gamle hat på, at alle disse dykkere, der promoverer specielle ure ser det som en fed mulighed for at score en klokke - ligegyldigt om det er Oris, Sector, JLC (Navy Seals med JLC på armen - get real!), osv. I virkeligheden er uret ikke deres primære tidstagsningsværktøj.
(Det skal i parentes nævnes, at jeg ejer hvad der må betegnes som et ur, der kunne have være anvendt som dykkerur - fra før dykkercomputerens indtog [i slutfirserne]. Og jeg er på ingen måde imod dykkerure - jeg eeeelsker dem, men jeg fandt ud af allerede i 1995 - efter have købt et Citizen Aqualand - at dykkerure er noget fis. Men derfor kan de være fede alligevel)
PS. Hvad jeg skiver herover gælder for alle mærker og ikke specifikt Oris.
De kan sagtens dykkes med - Oris fremragende og SD + DS og IWC osv også helt fremragende, men bild mig ikke ind det er størrelsen som gælder.
Se denne http://militarywatch2.monsite.orange.fr/page3.html hvis man vil se lidt dykkerure fra den gang man SKULLE ha ur på under vandet - før dykker computere kom - Og der er både gode og mindre gode, og kronografer imellem (dog uden man brugte kronografen) og der er ure helt ned til 100 m - men dog gennemtestede - og først og fremmest - herlige dykkerure
Jeg ved der er en del proff dykkere som fortsat også bruger ur - ofte f.eks. Rolex SD - fordi det har fulgt dem altid, og sikkert andre som dykker mere sporadisk som bare holder af det mekaniske, men helt professionelt står den som du skriver, på en computer til at sikre livet.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)