26-03-2010, 09:07 AM
J. Springs, Pulsar og Lorus er urmærker, som er ejet af Seiko. Tager vi specifikt J. Springs, så synes jeg, at de er at betragte som et supplement til Seikos "5" serie, men med et forsøg på at fange modeluner og nærme sig det europæiske design - hvis et sådant findes "generelt". Urenes værker har andre navne end Seikos, og ikke alle delene bliver produceret på Seikos fabrikker i Japan, Malaysia og/eller Singapore. Der er altså tale om en delvist selvstændig produktion og et selvstændigt brand. Kendetegnende er også, at de hyppigt skifter ud i deres modeludvalg.
Nu er jeg jo slet ikke inde i ejerforholdene af de schweiziske ur-mærker, men det skulle da undre mig, om ikke andre store producenter også har "under-mærker" ...
Nogle er sikkert blevet indlemmet over tid (Orient, f.eks. hos Seiko), imens andre er blevet startet op af forskellige årsager.
Nu er jeg jo slet ikke inde i ejerforholdene af de schweiziske ur-mærker, men det skulle da undre mig, om ikke andre store producenter også har "under-mærker" ...
De venligste hilsner, John

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)