Hvordan fungerer det?
#14
Joepete Skrev:Tak for oversigten og bidraget, Torben Icon_e_wink Dejligt, at du er så vidende og passioneret omkring emnet, og at du også altid tager dig tid til at gøre os andre klogere - mange tak for det Icon_exclaim Icon_cool

Egentlig, som jeg ser det, så burde dit skema kunne drejes/bukkes, så SpringDrive og Automatics ligger tæt op ad hinanden.
Grunden til dette er, at et SpringDrive værk har langt mere til fælles med et Automatic værk end med et Kinetic værk - som jeg ser det i al fald.
Hele den grundliggende teknologi omkring SpringDrive er, at uret drives som et konventionelt Automatic værk, men at dette gøres så effektivt, at der er blevet plads til en ekstra del,
som så driver quartz oscillatoren - der så styrer urets præcison.
Jeg ved godt, at det hele kan blive lidt "flueknepperi", men når jeg vil have SpringDrive væk fra Kinetic "familien", så skyldes det ene og alene det faktum, at både den gamle og den nuværende kinetic teknologi har batteriet som energikilde
- ganske vist drevet ved bevægelse udefra, og med DirectDrive teknologien in mente, også mulig at drive per kronedrej - men, når alt kommer til alt, så er hoveddrivkraften/primære energikilde et batteri.
I SpringDrive er hoved-energi-kilden stadig fjederen.

Hvis jeg har misforstået noget, Torben, så er jeg naturligvis lutter øjne og øren - omend lidt medtaget af fødselsdags-tam-tam denne fredag aften ... Icon_redface
he he - det var jo det jeg nævnte: "Er det et mekanisk ur med 'kvarts hjælpemotor' eller et kvartsur med 'fjeder hjælpemotor'?"
Ingen tvivl om, at Spring Drive er betydeligt mere elegant i sin teknologi en det almindelige Seiko Kinetic.
Grundlæggende samler fjederen kinetisk energi fra rotoren, og herfra anvendes lidt til generatoren, der driver Tri Syncro Regulatoren, altså at det er korrekt, at al kraft kommer fra fjederen.
Vi kan nemt blive enige om, at teknologien er så "eksotisk", at den er lettest at placere for sig, end at indplacere den blandt konventionelle teknologier.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar


Beskeder i denne tråd
Hvordan fungerer det? - af K-Kristiansen - 10-03-2010, 10:02 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af Geodoc - 10-03-2010, 10:12 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af baun - 10-03-2010, 11:27 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af peter g - 10-03-2010, 07:26 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af K-Kristiansen - 10-03-2010, 11:10 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af baun - 11-03-2010, 10:10 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af hannover_dk - 11-03-2010, 06:06 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af Geodoc - 12-03-2010, 03:57 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af hannover_dk - 12-03-2010, 05:06 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af Geodoc - 12-03-2010, 06:02 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af hannover_dk - 13-03-2010, 12:25 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af Geodoc - 13-03-2010, 01:36 AM
Re: Hvordan fungerer det? - af K-Kristiansen - 25-03-2010, 12:12 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af baun - 25-03-2010, 12:46 PM
Re: Hvordan fungerer det? - af baun - 25-03-2010, 12:50 PM



Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)