15-02-2010, 07:03 PM
Baun Skrev:Jagt er på ingen måde nødvendigt. Naturen kan fint klare sig uden mennesker, der går på jagt.det er jo ikke forkert, og så alligevel ikke helt rigtigt i mine små øjne. Problemet er, at vi ikke har en selvstændig natur. Havde vi det, så kunne naturen sagtens klare tingene selv, også selv om det kunne betyde at arter uddøde - som de er gjort gennem tiden.
Det er selvfølgelig et problem for større klovbærende vildt, da vi i Danmark ikke har rovdyr der kan holde bestanden nede, men så dør de jo bare engang imellem af sygdomsepedemier.
Det starter med at individer får for lidt føde fordi bestanden er blevet større end biotopen kan bære.
Individer kan ikke udvandre, da der også er fyldt op på nabo biotoperne. Så bliver de svage dyr syge og smitsomme sygdomme spredes. 60-80 % af bestanden dør - og det hele starter forfra. Ikke noget problem. Naturen kan sagtens klare sig.
vh Baun
I Danmark er naturen splittet op i en masse små områder, og vi har en eller anden opfattelse af at vi gerne vi ha den diversitet vi har idag - et vist antal harer, hjorte, agerhøns osv per km2 natur.
Den holder bare ikke grundet vores indblanding. Jagere kan givet skade den dyresammensætning, derfor bliver visse arter med mellemrum helt fredet, og andre træder i stedet.
Helt uden jagt, ville det givet regulere sig, det er jeg enig i, men det er ikke rigtig en måde vi bryder os om, den med at de skal ligge syge rundt omkring og dø.
En del arter ville iøvrigt migrere ind i andre biotoper - landbrugsjord, hvor de ville driver bønder til vandvid med at gnave af afgrøderne, andre - hjorte - ville kunne finde fin plads i sommerhusområder, og med harer og andet gnave bark af træerne osv., ligesom en overproduktion af f.eks. hjorte, ville give endnu flere farlige påkørsler.
Jeg er enig i naturen i princip klare sig selv, men mener stadigt at jagt - og regulering af vildet (også gennem jagt) i et landbrugs/industri område som Danmark, kan tjene et formål rent naturmæssigt, så længe det gøres ansvarsfuldt
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)