13-02-2010, 02:46 PM
Tio Malo Skrev:Torben går altid meget grundigt til værks, kildematerialet bruges flittigt og kritisk og debatørens akademisk baggrund nægter sig ikke.Min direkte kilde er Uhrmageriets hjemmeside; men den har jeg ikke kontrolleret overfor officielle annaler.
På trods af dette finder jeg resultaterne af de her tester i Geneve og Neuchatel en anelse kuriøse... weightede ville en ondsindet betragtere tro at resultaterne er...
Har du en link til den oprindelige kilde ?
Sabbath Shalom - John
Går man en anelse dybere ind i talmaterialet, findes en interessant tendens.
At PP klarer sig godt i konkurrencen er ikke uventet for et så fornemt urhus. Men det er interessant at observere, at PP's fordeling er venstre skæv; altså "tung" til den gode side.
Overfor står Omega med en normalfordeling, med tyngden placeret på anden pladser.
Dette fortæller, at det mere er reglen end undtagelsen, når PP har taget førstepladsen, eller at PP statistisk var bedre end Omega.
Talmaterialet er imidlertid blot reproduceret for at demonstrere hvor Omega kom fra, altså at udgangspunktet "ikke var det bare ingenting".
Datagrundlaget er næppe så omfattende, at større statistiske analyser, udover ovennævnte vurdering, er mulige.
Mit anbringende har blot været at skabe en forståelse for min fascination af Omega, og jeg håber det fremgår tydeligt, at: fascinationen er ikke begrundet i modellerne eller fabrikkens beskutninger.
Man kan sige "På trods af, og ikke på grund af" - At der så tegner sig omridset af en "happy ending" styrker blot min interesse for denne industrihistoriske gyserfortælling.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)