09-02-2010, 09:16 PM
BobT Skrev:Giver COSC overhovet mening, det er vel de færreste der bruger uret som de tester dem
Det giver i høj grad mening, da man går i gennem de fleste stilling uret kommer ud for. Selvfølgelig er det teori, og i virkeligheden er det en kombination af stillingerne uret gennemgår, men hvis man skulle justere efter alle situationer uret kan komme udfor, så ville man ikke lave andet end at justere urene.
Altså stillingerne uret bliver testet i, og justeret efter, er de teoretiske muligheder som er praktiske at teste. F.eks. er det smart at teste kantstillinger i forhold til fladestillinger, så man kan se om spiralen (det regulerende organ) er centreret korrekt i rokkeren. Og de to flade stillinger mod hinanden for at teste smøring og tilstand af de to balance tappe. osv osv.
Men altså det er kun om selve fremgangsmåden for en COSC test jeg taler om. For hvis du spurgte mig om jeg vilel betale 1500 kr. ekstra for det samme ur, bare COSC certificeret, så ville jeg takke pænt nej. I dag går de fleste ure så pænt, generelt, at det er nødvendighed for at få et brugbart ur.
Og lige tilsidst for at svare på om det kun er urmagerens justering, så tæller smøring også en del ind! Specielt i den del af testen hvor at der er store temperatur afvigelser. Og værkets kvalitet spiller også en rolle. Pænt finisherede tænder(på tandhjul) f.eks. er i bedre indgribning og løber lettere end tænder med små grater og som er dårligt centreret omkring akslen...

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)