15-01-2010, 11:13 PM
pbr Skrev:DonWerner Skrev:Jeg synes det kunne være langt mere interessant og høre hvordan alle jer "hippie loving tree huggers" ville gribe sagen an? I vil ikke konfronterer vedkommende og Politiet er håbløst, sålænge det ikke drejer sig om større beløb. Hvordan får I jeres penge igen?
De som kender mig, vil næppe kalde mig en "hippie loving tree hugger", men....................
Nu er der jo nogen gange forskel på ens egen opfattelse af, hvorvidt man fremstår som "truende" og den anden parts opfattelse af det samme - og såfremt en dommer er af samme opfattelse som den anden part, så står man pludselig med et strafferetligt problem.
Det er den ene side af sagen - den anden er, at en sådan situation (også uden, at man måske selv vil det) pludselig kan udvikle sig eksplosivt. Og hvis man så er den, der er mødt frem for at "inddrive" gælden, så står man potentielt igen med et strafferetligt problem, såfremt dommeren ikke opfatter situationen sådan som man selv gør.
Hvad man ellers kan gøre, udover at søge at inddrive tilgodehavendet ad rettens vej (civilt søgsmål og efterfølgende retslig inkasso), hvilket jeg medgiver ikke altid er voldsomt effektivt, ved jeg ikke - men jeg ved i hvert fald, at jeg ALDRIG ville risikere at få plettet min straffeattest pga. nogle få tusinde kroner. Dertil er konsekvenserne, både socialt, privat og erhvervsmæssigt alt for store, efter min mening.
Og risikoen er reel, kan jeg forsikre for - 20 års arbejde som praktiserende advokat har sørget for, at jeg har set min del af sørgelige eksempler på, hvordan det kan gå, når man forsøger at tage sagen i egen hånd og begå selvtægt.
Jeg har på intet tidspunkt har talt om at begå selvtægt. Det handler om at få skabt en dialog med vedkommende der skylder én penge. I den forbindelse kan et besøg på bopælen være en sidste udvej/mulighed. Det er langt fra sikkert det hjælper, men jeg ville under alle omstændigheder forsøge.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)