05-01-2010, 12:29 AM
bjorn_e58 Skrev:Ure koster - som så mange andre ting - det som markedet kan bære. Hvorfor i alverden skulle prisen sættes til 20.000, hvis man kan få 30.000? Husk på, at med ure - som også med så mange andre ting - at der er megen lille sammenhæng mellem produktionspris og udsalgspris. Spørgsmålet er jo i virkeligheden helt identisk med spørgsmålet om rabat, der lige har været oppe i det generelle forum.
/Bjørn.
Det var egentlig ikke det jeg spurgte om.
Jeg har engang læst Cand. Merc., og kan stadig huske at i monopol lignende markeder skal man sætte den pris hvor Grænseomsætning = Grænseomkostning for maksimal profit (dvs. den sidste liter vand på jorden kan sælges for en million milliard). I fri konkurrence vil man sætte prisen = med produktionsomkostninger. I praksis er det selvfølgelig lidt af et mix, afhængig af hvor meget man kan differentiere sig fra sine konkurrenter.
Og mit spørgsmål gik egentlig på om Rolex har en monopol lignende status og kan selv fastsætte prisen, eller at de faktisk er i et frit konkurrence marked, så de sætter prisen til lidt mere end deres produktionsomkostninger. Mit bud var at det var mest monopol lignende, og det var det jeg ville høre jeres bud på. Og der er da kommet en masse fine bud

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)