02-01-2010, 06:47 AM
jacob jensen Skrev:Køre man under 30 tusinde om året mener jeg personlig ikke at hvor langt på literen er noget tema,sikkerhed er mere vigtig for mig derfor nægter jeg at køre i små økobiler
st.car er heller ikke noget for mig af alle mine biler har kun en været st.car(den holdt ca en uge)
men har man brug for pladsen så er det jo vejen frem.
Da jeg havde brug for at have barnevogn med i bilen kørte jeg bla. Honda Civic vti sedan det gik fint
st.car er bare ikke mig
Økobilerne starter typisk ved omkring 100k, så hvis en sammenligning skal være rimelig, så må det dreje sig om brugte større biler i samme prisklasse, t.ex. bmw o.a.
For det første vil jeg sige at udviklingen i såvel benzinforbrug og sikkerhed sætter nye standarder nærmest dag for dag, og det går overhovedet ikke at sammenligne mikrobiler fra i dag og 10-15 år siden.
For 100k i den størrelsesklasse du referer til (bmw, mercedes, Audi o.a.), så snakker vi vel en sag på 10-15 år med minimum 150-200k kilometer på spedometeret. Sådan en bil vil sjældent have samme præstationer som fra ny, og vil typisk bruge mere benzin og olie for den sags skyld også, så et tal som 10 km/l er vel ikke urealistisk (nok snarere 8-9 km/l med automatgear).
Beregnet med 30k kilometers kørsel om året og en benzinpris på 9kr./l, så ville differensen for ex. en Citröen C1 og ovenstående fartøj (10 km/l.) være små 15750 kr. Og det er alene benzinudgiften, dertil kommer behov af service (C1) kontra behov af service+løbende udskiftning af slitagedele (ovenstående). Selve servicet vil være omtrent dobbelt op i pris for en BMW kontra en C1, reservedelene tør jeg slet ikke tænke på. Alle andre årlige statslige udgifter gør absolut heller intet i BMW´ens favør for at rette op på regnestykket.
Faktisk ville du indenfor 3 år havde cash on hand til et AP Royal Oak eller lignende i udgiftsdifference alene. Jævntført en tidligere tråd om det emne er det jo et spørgsmål om prioriteringer.
Men i forhold til sikkerheden er der naturligvis fysiske regler ved eksempelvis frontalt sammenstød som favoriserer dem som sidder i en bmw. Ved sidekollesion er det dog hip som hap om man sidder i en C1 eller en BMW. Når man sidder små 20 cm fra kollesionspunktet bliver der maksimalt tale om "kosmetiske" præsentationsforskelle ved begravelsesceremonien, om man nu sad i den ene eller den anden.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)