31-12-2009, 04:48 PM
det er selvfølgelig beroende på type kørsel samt lastevægt. Oplyses kun et tal, vil det typisk være ved blandet kørsel (altså et beregnet snit af lande/motorvejs kørsel og bykørsel), med 2 passagerer mener jeg. Min Citröen C1 har 19 komma et eller andet km/l ved ren bykørsel, 24 komma et eller andet ved landevejskørsel, og 21 komma et eller andet ved blandet kørsel.
Ved lastet bil tror jeg dog at en let bil med få kubik og motorkraft vil procentvis bruge meget mere end en tungere med tilsvarende flere kubik og kræfter.
Og uanset hvad tallene siger er de preliminere idet kørestil (foreksempel tilpasset kørsel med få accelerationer og deaccelerationer og få gearskift) kan få disse opgifter til at svinge meget skulle jeg mene.
Ved lastet bil tror jeg dog at en let bil med få kubik og motorkraft vil procentvis bruge meget mere end en tungere med tilsvarende flere kubik og kræfter.
Og uanset hvad tallene siger er de preliminere idet kørestil (foreksempel tilpasset kørsel med få accelerationer og deaccelerationer og få gearskift) kan få disse opgifter til at svinge meget skulle jeg mene.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)