Hvorfor og hvordan patineres skiverne
ups så ikke at en seperat tråd var dannet om dette spændende emne, så her lidt opfølgning fra tråden:ure med historie.

til Hannover:

sakset fra dine og mine tidligere indlæg: (Hannover) Jeg forstår ikke at du ikke mener der kan være forskel i hvilket materiale skiven er produceret af, lakering, malingen, lumen o.s.v.

Det forstår jeg bestemt heller ikke jeg mener Icon_question Icon_question , for det gør jeg da i aller højeste grad!! sakset fra mit indlæg før som dit kommenterede (makita) ...hvoraf nogle FARVEPIGMENTER og OVERFLADEBEHANDLINGER er mere modtagelige for oxidering og misfarvning end andre..(citat slut), ...er det naturligvis også en interessant faktor, hvilket MATERIALE SELVE SKIVEN er fremstillet af (citat slut)

Jeg formodede at du i formuleringen farvepigmenter og overfladebehandling ville
forstå farve og lakering (forskellige typer lakeringer findes vel samt farver, hvoraf jeg synes at min formulering var mere dækkende), men til min ærgrelse må jeg konstantere at jeg formodede forkert, og at du kan tvetydiggøre: ...materiale skiven er enten fremstillet af (makita) eller produceret af (Hannover) har jeg ualmindeligt svært ved at forstå Icon_e_sad Icon_e_sad

Det jeg har sagt er at to skiver fra forskellig producent, men med SAMME KARAKTERISTIKA (Samme farve, samme materiale i skiven, samme lak, samme type markører o.s.v, altså kortfattet samme forudsætninger) vil have nøjagtig samme patinering.

Hvem kender ikke den overoxiderede RØDE Daihatsu Charade kontra de sølvblanke ditto Charade. Er dette p.g.a. konstant skiftende niveau på deres lakeringer? NEJ, dette skyldes ene og alene de egenskaber som netop den farve/lak/lyspåvirkning/osv-konstellation som de røde Charader havde. Også andre røde eks. kadet havde samme problem, men charaden var værst.

til KlausM: Hvad du skal og ikke skal konkludere ud fra det jeg skrevet må du selvfølgelig selv om. Det jeg har sagt er at et produkt bestående af et materiale eller kombinationen af materialer vil have samme egenskaber i forhold til oxidering og lyspåvirkninger uanset hvem der har fremstillet produktet, og ja PP skiver oxiderer også, hvor en given materialekombination har vist sig uheldig i forhold til patinering, iøvrigt på lige fod med alle andre fabrikater. Til gengæld er sandsynligheden for at støde ind i en PP-skive, hvor lakeringen er ujævn eller detaljerigdommen utilfredsstillende eller andet i forhold til kvalitetsniveau MARKANT mindre end hos netop Eterna o.a., skulle jeg mene - og det betaler man naturligvis også for. Men i forhold til kemiske/fysiske reaktioner ved givne materialers kombination er betingelserne de samme for alle. Forskellen ligger vel i hvad du betegner som kvalitet. 18 k gulguld er vel 18 k gulguld uanset hvem der fremstiller urkassen (amerikanerne forståeligt undtaget), til gengæld er form/forarbejdning/finish selvfølgelig forskellig beroende på producent.
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvorfor og hvordan patineres skiverne - af baun - 28-12-2009, 01:16 PM
Re: Hvorfor og hvordan patineres skiverne - af makita - 29-12-2009, 03:35 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)