Hvorfor og hvordan patineres skiverne
De brugte givet ganske forskellige skive producenter og/eller producerede på forskellig måde. Skivens materiale, den anvendte lak/den manglende lak/malingstypen - markeringer/index afsmitning eller ikke afsmitning fra disse, og naturligvis, urets tæthed - og produktionsforhold - alt sammen af stor betydning, og ganske forskelligt fra producent til producent.

Omega var ikke verdens bedste i deres - T30 periode og lidt frem. De kunne nok ikke teste sig frem til det tror jeg, det krævede tidens tand at afsløre problemet. Pierce kronografer er MANGE gange bedre i skiverne fra 1940 end ex. Breitling/Omega/Rolex og og og - og Eterna er generelt meget lidt berørt af patina i deres ure fra 1960 - 1975 set eks. i forhold til Omega.

Sjovt nok, patinerer selve skiven på eks. speedmaster ikke specielt meget fra 1965-1970, selv om sort hos Omega ofte fik plamager. Der er sikkert tale om en anden produktionsform.

Nå - videnskabeligt bevis har jeg naturligvis ikke, men jeg er sikker på at materiale valg og produktionsform betyder en masse,

Jeg tror naturligvis Baun har helt ret i, at der kan være flere Omega'er med patina, simpelthen fordi de blev beholdt, og ikke smidt ud, når de blev plettede.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvorfor og hvordan patineres skiverne - af baun - 28-12-2009, 01:16 PM
Re: Hvorfor og hvordan patineres skiverne - af hannover_dk - 28-12-2009, 02:25 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)