26-12-2009, 01:31 AM
Det største problem er i mine øjne de lidt ældre B-D serier i GMT samt Luminor Marina modellerne. Dengang var finishen ikke helt så fin på værket som i dag, og Klarlund har ikke super meget erfaring i disse modeller, da de sjældent har set dem. Jeg har førstehåndskendskab til et PAM63 de ikke kunne verificere. Uret var et af de sjældne GMT´er med ETA 2893. Klarlund havde ikke erfaring med hvordan finishen på værk og kasse skulle være og trude derfor ikke stille en originalits garanti. Der var boks/papirer med uret. Der var visse signaler som indikerede at uret var en kopi, men ikke nok til at de turde dømme det fake.
Så jeg kan kun opfordre til at man i den grad gør sit forarbejde ordentligt. De nyere Panerais er dog i noget bedre finish og her er forskellene mere tydelige. Bokse/papirer har jeg set kopier hvor man skulle have et sæt originale at sammenligne med for at kunne se forskel. Det var igen den sidste 5 % finish der kiksede for kopisterne.
/Mads
Så jeg kan kun opfordre til at man i den grad gør sit forarbejde ordentligt. De nyere Panerais er dog i noget bedre finish og her er forskellene mere tydelige. Bokse/papirer har jeg set kopier hvor man skulle have et sæt originale at sammenligne med for at kunne se forskel. Det var igen den sidste 5 % finish der kiksede for kopisterne.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)