Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering
#24
Baun Skrev:Jeg spurgte Tryg:
Hvis de bliver stjålet er de så "nyværdiforsikret" eller er det genanskaffelse
af et til svarende gammelt ur?
vh Per Baun CHristensen

og så kom svaret - hurtigt:

Hej Per,
De første 2 år, er tingene nyværdiforsikret, derefter er de nytteværdiforsikret.
Hvis nytten på uret ikke er nedsat, vil der være fuld erstatning.
Venlig hilsen
Lars Bøgh Jensen

Det kunne godt betyde at alle ure erstattes til nyværdi forudsat at de er iorden og virker osv.
vh Baun

Ja gid det var sådan i forhold til brugte ure. Jeg har haft tryg, og de erstattede ikke den gang ure efter nyværdi.

Kryptisk svar: Af en eller anden grund, er jeg ikke et sekund i tvivl, trods det kryptiske svar, om at forsikringen ikke giver nypris for et 3 år gammelt ur (med naturlige ridser, service behov, outdated i forhold til nye modeller o.s.v.) Jeg er dog enig i, at som han svarer ser det ud til et velholdt semaster giver nypris - gem svaret Icon_e_smile

Mangler også svar på "hvad så hvis det er et brugt samlerur" - en Rolex SD double red eller Daytona Panda/Poul Newman - som ved vurdering vil blive vurderet over nypris af samme model.

Trods den umiddelbare klarhed Icon_e_smile I alle fald, Tryg erstattede ikke to ure fra mit sommerhus tyveri, som nyværdi, men jeg fik, efter billeddokumentation og en blanding af dokumentation her fra salgssider - og Ebay af samme ur (samme basis ref), det beløb som de to ville koste der - som genanskaffelse.

Kan han mon mene, at efter 2 år er det vurderet ned med en eller anden standard % sats - til det der sjove begreb nytteværdi - og så falder ure ikke mere end det, hvis man kan vise kvittering, og det ikke lige er blevet direkte ældgammelt - altså:
Ex samme nytteværdi fra det er nedskrevet 45% fra nypris som 2 år gammelt, og så holder det den pris de næste 5-10 år uden at tabe mere?
---------------------------------------------------------
Til spørgsmålet om hvad med ure i bankbox uden for hjemmet TROR jeg at svaret er, at de ikke regnes med i forsikringssummen, forudsat de fast opholder sig i boxen.
Det gælder f.eks. musikinstrumenter som fast opholder sig uden for hjemmet. I et øvelokale skal ikke regnes med, men dækkes heller ikke uden special forsikring. Tages de med frem og tilbage regelmæssigt, skal de regnes med i forsikringssummen. De dækkes også af indbo selv om de stjæles fra ekstern hvor de kort opbevares forsvarligt- men skal så med i total sum, og man skal kunne bevise det var kortvarrigt ophold.

Hvis du hele tiden har samme værdi ure ude af hjemmet = i banken, så er det blot at undersøge at banken forsikrer deres boxe, og så behøver du ikke ha dem i totalsummen. TROR jeg bestemt - men hør forsikringen (som du jo givet gør)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar


Beskeder i denne tråd
Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering - af Jacob Linvald - 07-12-2009, 12:48 PM
Re: Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering - af Jacob Linvald - 07-12-2009, 02:09 PM
Re: Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering - af hannover_dk - 09-12-2009, 11:36 PM
Re: Dobbeltkapslet guldur - mærke og vurdering - af Jacob Linvald - 23-01-2010, 12:12 PM



Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)