01-12-2009, 05:24 PM
Baun Skrev:Når kvaliteten på en vare er meget vanskelig at vurdere - bliver pris og image næsten "kvalitetssættende" - ikke så godt, mener jeg.Jo da - det er vel lidt en slagt blærerøvseffekt rent faktisk i en del tilfælde, som gør at nogle ure koster så utrolligt meget mere end andre
vh Baun
og rent objektivt får man ikke fuld valuta for pengene, hvis det bare er et ønske om at et holdbart ur der kan vise klokken, i et Omega CoAxial til over 2x t end man går i et godt basis 2824 til 2 t - og tilsvarende giver et PP ikke i mine øjne value for money hvis det bare er holdbarhed og vis mig klokken det drejer sig om, målt op mod et Omega CoAxial.
Der er image og brand value - historik blandet ind. Man kan absolut ikke nægte, at man får NOGET for pengene når man betaler mere. Omega CoAxial giver meget mere end et basis 2824 og et PP har en helt anden finish og forarbejdning end et Omega, men man kan ikke lave regnestykket her:
Basis ETA 2824 - lad os gætte 1.500 ab fabrik for sådan et standard no name ur - råvarer 500 kr = 1.000 delt med 400 kr per time = 2,5 times forarbejdning
Omega et eller andet, lad os sige 12.000 ab fabrik minus råvarer 1.500 kr = 10.500 delt med 400 kr per time = 26 timers forarbejdning
PP - lad os sige 60.000 kr ab fabrik - råvarer 4000 kr = 56.000 kr delt med 400 kr per time 140 timers forbejdning.
Lad bare være med at tage tallene for andet end helt løse eksempler uden andre omk. osv, men uanset hvad, kommer man givet frem til, at hvis det bare skal dække en arbejdsløn med omk på 400 kr (eller 1.200 kr - betyder ikke noget), så vil forskellen i pris mellem de 3 klasser ikke rent afspejle sig i forarbejdnings tid, men også de andre værdier folk lægger i uret, og som de vil betale for.
Det udelukker ikke at arbejdstiden der bruges også naturligvis følger med i ganske stort omfang tror jeg, men den står så langt fra alene.
Nå der skal nok være nogen der vil tage tallene for pålydende, de ER kun illustrative (selv om de kan se halvvirkelige ud):oops:
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)