01-12-2009, 03:04 AM
Mads Gjødesen Skrev:Man skal tage udgangspunkt i den vejledende udsalgspris og her er forskellen jo ikke dobbelt op hvis vi sammenligner AP 15300 med PP Nauti 5711. PP Nautilus er langt mere efterspurgt end AP RO. Eller nærmere der er færre af dem, så brugt prisen er dobbelt op. Mener PP´en koster 110-115 k mens AP´en koster 75 k. De to ligger meget tæt og det er ikke meget forskel i finish. Det er dog svært at sige PP´en er for dyr, for man kan jo også spørge hvorfor AP RO Jumbo ref. 15202 skal koste 30-35 k mere end AP RO ref. 15300.
Produktionsvolumen må formodes at have indflydelse på produktionsprisen pr. ur, og jeg formoder at der laves flere AP 15300 end AP 15202, og flere AP 15300 end PP 5711. En anden ting der vel heller ikke er helt ubetydelig rent omkostningsmæssigt er markedsføringen, hvilken pr. ur måske er højere for et ur som PP 5711 end for AP 15300.
Disse ting kan måske gøre at priserne er forskellige selvom der muligvis er lagt lige mange timer i urenes finish. Dette er dog rent gætværk.
Hvad angår PP vs. JLC diskussionen, så synes det, i mine øjne, at være to relativt forskellige mærker med to forskellige forretningsmodeller og brand-strategier – bl.a. illustreret af de to forholdsvis forskellige ’entry levels’. Jeg kan kun have stor respekt for begges tilgangsvinkel, og tror umiddelbart at ’kannibaliseringen’ mellem de to er rimelig begrænset.
Med venlig hilsen
Tais
Tais

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)