01-09-2009, 12:58 PM
Det er vel ret beset ikke gearkassen der tager opbremsningen.....det hedder jo "motorbremse" fordi det er motoren der bremser....gearkassen skal jo "blot" overføre momentet fra hjul til motor?
Jeg mener ikke at det giver problemer i en alm. moderne gearkasse/motor at motorbremse! Hvis man "voldbruger" den vil man vel kunne opnå en blokering på hjulene - hvor ABS'en ikke vil gribe ind!
Kan huske at jeg tog lastbilkort i en Mercedes der havde en lille knap på gulvet - når man trykkede på den lukkede brændstoftilførslen plus udstødsventiler - og motoren virkede som bremse - meget effektivt!
"Mellemgas" er vel en "opfindelse" fra før syncromesser og blev brugt for at synkronisere tandhjulene (el. bringe op i fart) inden indgreb for at undgå at "børste tænder"
But then again - I might be wrong
Jeg mener ikke at det giver problemer i en alm. moderne gearkasse/motor at motorbremse! Hvis man "voldbruger" den vil man vel kunne opnå en blokering på hjulene - hvor ABS'en ikke vil gribe ind!
Kan huske at jeg tog lastbilkort i en Mercedes der havde en lille knap på gulvet - når man trykkede på den lukkede brændstoftilførslen plus udstødsventiler - og motoren virkede som bremse - meget effektivt!
"Mellemgas" er vel en "opfindelse" fra før syncromesser og blev brugt for at synkronisere tandhjulene (el. bringe op i fart) inden indgreb for at undgå at "børste tænder"
But then again - I might be wrong
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" 
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)