25-05-2009, 12:37 AM
Joepete Skrev:Ok - fint med funktion over form, i øvrigt
Hej joepete den forstod jeg ikke helt.... Jeg gætter på at dit indlæg er afledt af min evindelige svada om samspillet mellem form og funktion. Pointen med form og funktion er, at man først spørger sig selv i udformningsfasen: "hvad skal den?, hvilken funktion har den? osv." Dernæst udformer man efter de kriterier man nu har opsat. Tag nu blot skisporten som eksempel. Der findes slalomski, langrendski osv. At eksempelvis langrendski er lange og smalle og har et fæste, som gør at foden kan dreje om tåspidsen som centerakse, har intet at gøre med om det ser smart ud eller ej. skiernes udformning tilgodeser at man ubesværet kan løbe/vandre i blødt underlag. Til gengæld er det relativt besværligt at ændre kurs, hvilket generelt heller ikke forekommer så tit. Slalomski har bredere flade, er kortere og foden/støvlen følger skien. Igen fordi de har et andet virkeområde, hårdt underlagt, hyppig kursændring osv.
jeg har svært ved at se hvordan gummipushers er funktion over form???? Konstruktionen gætter jeg er meget lig en vandtæt lommelygte med en gummihætte/kondom over tænd/sluk knappen. stålkappen du ser, som er skruet til urkassen holder samtidig pushernes gummiflanse(som fungerer som pakning) tæt mod urkassen. Hvordan ville du ellers lave vandtætte pushere??

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)