15-05-2009, 02:18 PM
hannover_dk Skrev:peter Skrev:HejKorrekt - og den er naturligvis perfekt - min anke er mere, at hvis man har et ur som har levet et langt liv i sol - og tilmed siddet på ens arm gennem (ikke så meget ild) og vand - og er blevet bleget i skiven, så ville JEG ikke skifte skive - re-dial eller ny - men nyde det vintage præg det har givet den sammen med mig.
Geodocs Flightmaster er jo ikke redialet, uret har bare fået en ny original skive fra Omega, og den gamle skive tror jeg ikke at han har smidt ud,
MVH Peter
Ren smagssag, ingen dødsstraf i det og flot er det blevet. Godt hvis den gamle skive er gemt, men den vil jo næppe blive brugt.
vh
Jeg har det lidt som John H. - et ur som Torbens, det må gerne bære præg af brug og patina jævnt fordelt på skiven er nærmest et + i min bog.
Men ellers er jeg bestemt ikke imod redail. På smukke dressure - især guldure synes jeg at en flot skive er et must. Altså nul smus og nul fugtskader - den slags bliver redailer her!
Der er undtagelser. Hvis patinaen er meget smuk (i mine øjne) meget speciel - eller hvis det er et meget sjældent ur/skive. Så bavares uret så autentisk som muligt.
På et sportsur, dykker, tool derimod synes jeg at udpræget og udbredt patina kan være "rigtig" også selvom den ikke er egentlig smuk. her passer det i sammenhængen og det gør uret mere autrentisk.
Jeg kunne ikke drømme om at redaile denne her:

eller denne:

Men denne er redailed

sådan så den ud før

Også denne er redailed

sådan så den ud før

Jeg har en enkelt gang været skuffet over resultatet af en Redail fordi der var anvendt forkert / for stor skrift et sted på skiven, men ellers må jeg sige at jeg altid har været tilfreds og ofte positivt overrasket. jeg har vel fået 6-7 ure rerailed i alt.
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)