03-05-2009, 02:13 PM
makita Skrev:Kærven er "synsbedrag" - og dog, den anvendes til at "holde mod" med (man kan jo ikke anvende en skiftenøgle, da bolthovedet er i niveau med lynetten).HOLDE MOD MED??? Hvordan skulle den sekskantede møtrik dog kunne køre med rund - man kan da bare trække den ned i sit hul og så spænde - det er en gimmick - det skal ligne et koøje Muuuuuligvis (ko nå undskyld)
vh[/quote]
Hannover det er nu ikke helt korrekt! Min kones RO på 25mm har møtrikshoveder på blot ca.1,5-2mm diameter på hovedet. givet at lynetten er af "bløde" 18 karat guldlegering og møtrikshovedet af stål er det nok ikke svært at forestille sig, hvad der kunne ske, hvis ikke møtrikshovedet blev holdt forsvarligt på plads i lynetten. Dertil har det ganske rigtigt en dekorativ betydning. Før stjernekærv, torx og hvad der ellers findes i dag så dagens lys, så blev undersænkede linseskruer med ligekærv anset "fint" i eksempelvis snedkerfaget. Var de monterede på en lige liste, skulle samtlige kærv følge listens retning og stå fuldstændig lige indbyrdes. havde emnet andre former, som eksempelvis RO-lynetten fulgte kærvene emnets form. Apropos det havde de ældre RO modeller svagt linseformede hoveder(min kones ihvertfald).
[/quote] den må jeg jo købe, selvom jeg tror at selv guld holdt til at skruerne spændtes - men OK det er da så nok muligt
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)