12-04-2009, 08:23 PM
Elbæk Skrev:Her er mine tips til at gå på kræmmermarkeder og i antik-/marskendiser forretninger:Super liste Jacob
1. Hemligheden er at være systematisk og tålmodig når man gennemgår boderne/butikken og huske at kigge i alle de små æsker, rodekasser, etuier og andre beholdere som man støder på. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har fundet f.eks. barberskrabere i små anonyme æsker på markeder og i antikvitetsforretninger - ofte uden at ejeren kunne huske at de var der.
2. Hav solbriller på på udendørs kræmmermarkeder (seriøst). Hvis det er en professionel krejler du står overfor på et marked sætter han prisen på en ting efter hvor meget han kan se du vil have den. Solbriller, pokerface og neutral stemmeføring betyder lavere priser - på de store markeder kan det endvidere betale sig at have jakkesæt på, så tror flere af de professionelle at man er antikvitetsopkøber - og så prøver de ikke at bulshitte en (så meget). Desværre er der så mange af amatørerne som ikke bryder sig om en, så man skal også være varsom med at fremstå alt for kølig og professionel, amatørerne er der ligeså meget for at hygge og snakke, hvis man snakker med dem får man oftest bedre priser.
Lige modsat er det i antikvitetsforretninger, der skal man for alt i verden ikke virke for professionel - her er det en god idé at lade sælgeren berette og fortælle - også i de situationer hvor man måske faktisk ved meget mere om genstanden end sælgeren gør. Navnlig små hyggelige antik- og marskendiser forretninger hader professionelle antikopkøbere og de kan lugte dem på lang afstand, hvis de tror at du er en, så har du et langt ringere udgangspunkt for at gøre en god handel. Faktisk kan du opleve at de forsøger at "putte" de gode ting hvis de tror at du køber dem for at tjene på at sælge dem videre. Jeg har prøvet at blive sparket ud af en aktik forretning fordi jeg "vidste for meget" til at de troede på at jeg bare var en alm. kunde.
3. Hvis du egentlig mener at prisen for en ting er rimelig, så lad være med at prutte om prisen bare for at gøre det (mange vil nok være uening med mig her), ofte så er en "god" pris udtryk for at sælger har sympati for dig og ønsker at være flink - kun sjældent er det et udtryk for at sælger ikke ved hvad det er han har. Hvis man begynder at prutte på en ellers rimelig pris har man ødelagt sit gode forhold til sælger - det er en ulempe hvis man et minut efter falder over "tingen" lidt længere henne på hans bord eller møder ham ugen efter på et andet marked/kommer ind i butikken en anden dag hvor han har fundet flere ting du kan bruge.
4. Prut kun om prisen på varer du faktisk har tænkt dig at købe. En sælger bliver meget hurtig træt af "turister" som spørger til varer og prutter dem ned i pris for sjov (det sker oftere end man lige tror - man kalder den slags turister for "københavnere" i det jyske kræmmermiljø). Hvis du ikke kan få tingen ned i en pris du kan/vil give, så sig det pænt til sælger, chancen er at han så faktisk giver efter og giver dig varen til en lavere pris. En sjælden gang møder man professionelle sælgere som prutter meget agressivt og højlydt om ting med dig, lad dig ikke dupere af det og lad dig ikke fange af "stemningen", det er et trick de bruger og det virker
5. Lad være med at sige ting som "Den købte jeg billigere der...." eller "Den kan jeg få billigere...." med mindre det passer og hvis det er en del af en prisforhandling. Sælgerne kender i ni ud af ti tilfælde udemærket markedspriserne - lad være med at fornærme deres intelligens.
6. Få et godt forhold til de faste professionelle handlende som er på de fleste markeder - og sørg for at de ved hvad du samler på, hvis de kan huske dig og kender dig som en flink person er der en chance for at de lægger ting til side for dig og viser dig dem når du møder dem næste gang. Ligeledes er den en god idé at få et godt forhold til dine lokale antikvitets- og marskendiser forretninger - jeg har et par forretninger hvor de lægger bestemte ting af til mig når de får dem ind og hvor jeg får tingene til gode priser, det har krævet lidt arbejde, men det er det værd.
7. Lad være med at købe ting og sætte dem til salg på QXL eller e-Bay! Det er der tre grunde til: 1. Dert skruer markedspriserne voldsomt op meget hurtigt. 2. Sælgerne kender også til on-line auktioner og du ryger i samme kasse som de professionelle opkøbere hvis du opdager at du køber hos dem for at sælge videre. 3. Jo oftere sælgere oplever at ting købt hos dem ryger direkte på nettet, jo større chance er der for at de bare selv sætter alle de gode ting på auktion, således at det kun er de mindre gode ting som bliver slæbt med på markeder/udstillet i butikken. Her i Danmark er det ikke så slemt endnu, men i USA er antikvitetsmarkedet blevet smadret af mere eller mindre professionelle e-Bay sælgere. Det er aldrig i et samlermiljøs interesse at priserne på ting stiger med 50-200% om året.
8. Skulle du en sjælden gang hænde at gøre den helt gode handel, f.eks. et Omega Speedmaster til 150 kr. i en rodekasse med ure, så lad være med at stikke det i næsten på sælgeren efter handelen. Der er ingen grund til at ødelægge mandens dag ved at ærgre ham - og det er ikke godt for dit fremtidige forhold til ham.
9. Vær forberedt på at du engang imellem opdager at du ikke ligefrem har gjort den gode handel du regnede med eller at du har overset en eller anden defekt ved varen. Se det som en lektion i at gøre sit forarbejde ordentligt og se sig godt for før man handler. Kun i tilfælde hvor du, efter at have set dig selv grundigt i øjenen og tænkt dig om, kan sige at du rent faktisk er blevet lodret snydt af sælger skal du prøve at tage kontakt til sælger og forelægge problemet.
10. Hav en liste over ting som dine venner samler på, ring til dem hvis du finder noget de kan bruge. Chancen er at de gengælder tjenesten
Og så bonustippet til kræmmermarkeder: Hav god tid, nyd det gode vejr, drik et par øl, spis en pølse, lyt til den gudsjammerlige tyrolermusik (ok, måske ikke) og lyt til den hyggelige landevejsridders historier i ølteltet. Det er altsammen en del af oplevelsen.
Mvh.
Jakob
enig i alt helt enkelt
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)