01-02-2009, 01:48 PM
Lars Skrev:Hej Hannover.Viste jo du kunne det der. Vist er det spærhjulet. Det er som Rune foreslog - jo helt tydeligt når man trækker det op i åben tilstand. Hvor er det dog flot.
Ingen fikse ideer om at det er til at spænde uret ned med eller til at trække op.
Det er spærhjulet der sidder på fjederhuskernen, læg mærke til hvor fin finsh der er. Det er nok nærmere det der snyder, der er langt imellem at man ser sådan noget idag, jeg ved godt det findes, men ikke ofte som det gjorde før hen.
Lige et spørgsmål til Makita, hvad får dig til at tro at urmagere har lavet urværker der var til både nøgle optræk og kroneoptræk. Husk nu urmagere er generelt dovne, de laver da ikke tingene to gange. Når en af tingene kan gøre det. Ja undskyld. Det er det der ofte afslører fusk i gamle antikke ure, der må ikke være ekstra huller i værket eller andet af den slags = ombygninger af værket.
Hvad laver så den der firkantede aksel, hvis ikke det er en aksel til nøgleoptræk? Den er i mine øjne i alle fald alt for lille/kort til at det ville fungere, men hvad laver den mon? Kan det være at det var enklest at tage en gammel nøgle aksel og bruge i nedkortet tilstand.
I alle fald - ja det er da overordentligt smukt lavet af Zenith grundlæggeren. Nu er jeg endnu mere sur over chippet i skiven.
Din historie om urmagere som er for dovne til at lave dobbelt funktioner gælder forhåbentligt de fleste professioner - den bør holde
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)