28-11-2008, 12:32 AM
Mads Gjødesen Skrev:Gufle Skrev:Her er så nogle billeder af mine ca. 8 kg pedaltramper.
Det er det eneste transportmiddel jeg selv ejer, da jeg har fimabil.
Øhh hvad sker der lige der? Det svarer sgu til at sætte kulfiber og titanium geil for 100 k i en Opel Astra. Kan du så se og få fat i en ordentlig racer-ramme og styr. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har "tunet" en cykel som denne med de dele? Waste of money hvis du spørger mig! Dura-ace og bagagebære holder bare ikke sammen![]()
/Mads
Hej Mads
Jeg kan godt se det virker lidt underligt, at jeg har valgt at gøre sådan, men der er 3 grunde til jeg ikke har en dyr kulfiber ramme på cyklen:
1: Med den nuværende rammme på cyklen kan jeg parkere den inde i byen uden den bliver stjålet. For med den ramme ligner cyklen ikke ligefrem noget til over 40 K.
2: Jeg bruger mit bagagebære til min jakke når jeg cykler på arbejde. Der findes ikke kulfiberrammer med huller til bagagebære.
3: Mange laver efter min overbevisning den fejl at de køber en dyr ramme monteret med billige dele. Du får en langt bedre køre oplevelse hvis du bruger pengene på gear og hjul dele, i stedet for på rammen.
Denne antagelse gælder dog kun hvis du ikke har ubegrænsede midler, for så kunne gjorde man jo bare begge dele. Men en Cykel til over 70 K synes jeg er for meget.
De dyre gear dele gør, at cykelen skifter bedre og lettere. De meget dyre hjul gør, at den roterene vægt bliver langt mindre og derfor skal der mindre energi til at få cyklen op i fart.
Det der faktisk betyder mindst er vægten på rammen, da du efter min mening skal være professionel for at kunne udnytte den lavere vægt og måske bedre stivhed her.
Til sammen ligning: Hvilken bil tror du der kommer hurtigst rundt på jyllandsringen.
1: Bilen med std. Peugoet 307 chassis men med DTC Motor og DTC undervogn eller
2: Bilen med DTC Chssis men men Std Peugoet 307 motor og Std. undervogn?
Så i mine øjne er den dyre kulfiberramme spild af penge. Hvor i mod investeringen i gear, hjul og andre bevægelige dele ikke er spild.
Håber denne uddybning kan forklare min geilede "Opel Astra" galskab
Hilsen
Danny
P.S. Dura Ace delene er faktisk de billigste og mest admindelige ting på den cykel udover rammen.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)