24-11-2008, 05:21 PM
Baun Skrev:Hvis du tager cykler er der jo en klar sammenhæng - her kan alle komponenter og cyklen godt blive særdeles stærke og robuste og samtidig lette -bare du vil betale fx 100 K for cyklen!
men altså ikke urværker?
vh baun
og tynde?(husker ikke at lette værker på noget tidspunkt har været en prestigemættet milesten?) kan godt se hvor du vil hen, men lidt overdrevent formuleret må og skal der være forskel på et 1,64 mm tyk/tyndt værk og et 1,64 cm tykt værk, hvor det tykke ovenikøbet består af færre enkeltdele. prismæssigt skal der også være forskel på at samle et 10000 prikkers puslespil og 3 prikkers, ligesom servicering af et JLC gyrotourbillion og et eta 2824.
jeg har et AP 9 ligne værk som måler 1,64 mm i tykkelsen, det samme som efterfølgeren som jeg også har kal.2003, også 1,64 mm. Men med hensyn til holdbarhed er der sket klare forbedringer på sidstnævnte, bl.a. fjedermekanisme til udtrækskronen er i et stykke i sidstnævnte, hvorimod den består af flere enkeltfjedre på førstnævnte, som ovenikøbet overlapper hinanden. på overlapningspunkterne er materialet vitterligt papirstyndt. Dertil er førstnævnte håndtilpassede dele, og sidstnævnte maskinudstandsede og sidenhen finisherede. Der er ingen tvivl om at sidstnævnte har en effektivere funktion og mere ensartethed, men et eller andet sted er førstnævnte mere imponerende og klart mere skrøbeligt, ikke megen friktion før metaltrætheden melder sig der. Og skulle jeg pege på nogen producent som driver det to the max, hvad angår tyndhed, finhed you name it, er og forbliver JLC punktum-basta!! Om Omega også kunne (blot et spørgsmål om penge) kan jeg naturligvis ikke modbevise lige så lidt som du kan bevise det. Min formodning er dog klart at deres(JLC´s) års erfaring med det de driver med ikke er noget andre bare fra dag til anden kunne overgå, blot der var lidt cash på bogen. Jeg kan selvfølgelig også postulere at jeg er hurtigere på 100 meteren end Usain Bolt, det kan selvfølgelig ikke modbevises, men omvendt kan jeg heller ikke bevise det uden det kom an på en prøve, og jeg foretrækker gratis mystikken intakt som ham der muligvis løber hurtigere end Usain Bolt.
Det du sikkert tænker på er alternative kompositmaterialer eller alternative konstruktioner a la lassalle uden broer og derved en tand tyndere. Personligt er jeg glad for den konservativisme der hersker nede i Geneve og kvier for den dag jeg skal sidde og betragte/beundre et plasticværk.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)