23-11-2008, 11:13 PM
makita Skrev:ved ikke helt om jeg er enig i jeres betragtninger. Et ur skal efter min mening serviceres før det begynder at gå sagte eller har forkortet gangreserve osv. Specielt hvis det er JLC, AP, VC og PP. Det er umuligt at skaffe dele til disse ur medmindre man er autoriseret forhandler, og det må nærmest være logisk at en af ovenstående symptomer betyder øget friktion, og øget friktion slitage.Jeg forstår sagtens hvad du mener, og du KAN ha ret - men jeg vil nu mene at hvis uret ikke viser afvigende gang (går for langsomt) eller taber gangreserve - så holder delene ret pænt.
At de fine mærker givet skifter lystigt ud i juveler/lejer/ ja sågar i skiver og viser man måske ikke vi ha skiftet - er helt klart, og i forhold til at uret holder helt OK, men ofte ikke nødvendigt.
Har man et UR - et PP til 200.000 så skal man da bare servicere og ikke bekymre sig, men har man 50-100 ure - så går det ikke økonomisk op.
Med et gangmønster hvor hvert ur er på armen i sving nogle dage om måneden eller en uge hvert 3 måned, holdes olien igang, og sliddet er minimalt i forhold til dagligt brug - og så mener jeg at selv JLC osv kan vente til de viser svaghedstegn.
Men jeg forstår dig - vist er der forskel på værdien af det enkelte ur.
Omvendt - jeg har super ure med Valjoux 22 uden stødsikring i, som jeg ikke har sendt til service i mange år - og går det flot - vil jeg ikke have det skilt ad helt enkelt. Jeg har - selv med dygtige urmagere - oplevet at så gamle værker får svagheder efter en service - returnerer stop uret il 1 sek over 0 osv.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)