15-10-2008, 03:20 PM
Citat:det har intet med reformen at gøre. Ingen politier kører over for rødt med 120 km, blå blink eller ej, kl. 0400 eller ej. Der findes et udrykningsreglement, og det bliver overholdt. Så det hedder lav fart når man kører over for rødt anytime. Sådan er det, reform eller ej.
Og det er faktisk også ganske betryggende, at det er sådan! Samtidig er der ingen grund til, at politiet følger efter en bil i et tempo, hvor man udsætter både sig selv og forbipasserende for fare. En ting er selvfølgelig politiets køreegenskaber - en anden er røvernes, når de bliver presset til at køre endnu vildere.
Det må naturligvis i sidste ende være en politi-professionel vurdering, hvor "vildt" man ønsker at køre efter forbrydere - og i den henseende har jeg fuld tiltro til de danske betjente. Jeg håber dog (og er også ret sikker på, at det er sådan), at betjentene vægter hensynet til potentielle ulykker højere end at få fanget forbryderne med det samme.
Når det så er sagt, er det naturligvis ulykkeligt for Halse-familien, og jeg håber, at det lykkedes politiet at finde frem til tyvene af anden vej.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)