12-10-2008, 10:34 PM
Citat:Med mit spørgsmål gik jeg lidt ud over hvad mon professionelle som helhed ved - er der - nogle få - TOP proff som ved mere end de almindelige proff? Jeg erkender den er lidt speciel - men om nu top of the pops ved, at ex en del banker er meget længere ude end alle andre tror - ved at DDB med involveringen i Irland - og lignende for mange andre banker - har langt større risiko end den som analytikere normalt går på - så??
Jeg tror det er en panik som er overdrevet som rammer - men helt sikker kan man ikke være - der findes - uden DaVincy mysteriet o.l. visse som ved mere - men HVIS det er det, hvordan spredes det så??
Ok, selvfølgelig er der nogen i markedet som er analytisk skarpere end andre. Mht. speciel viden kan det variere lidt over tid. I øjeblikker sidder de der handler likviditet i interbankmarkedet med en speciel viden. Denne viden bliver dog hurtigt spredt og "priset" ind i markedet. Man kan fx købe forsikring imod et selskabs/banks konkurs. Alle kan observere prisen på denne "forsikringspræmie".
Citat:Det kan også være spekulanter i Hedgefonde som gerne "låner" aktier af store ex. pensionskasser som gir f.... i om kursen falder kortvarrigt - og derfor lader spekulation ske i daghandler med voldsomme tab. Who knows - jeg gør ikke - synes bare det er spændende og lidt uhyggeligt med de alt for hurtige og store tab
Den del er regeringen vist ved at sætte en stopper for, og det må der vel være en årsag til, man plejer ikke at være så hurtigt ude
Personligt tvivler jeg på at hedgefonde har "skylden". Indeks over hedgefondes afkast udviser store tab i år. Netto har de altså købt snarere end solgt aktier. Og så er navnet hedgefond jo lidt misvisende, men det er en anden diskussion.
/Michael
PS: Det med quote virker stadig ikke for mig. Trykker på Quote-knappen så Ctrl+V så Quote-knappen igen. Sikkert fejl 40c, men hvor går det galt for mig?

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)