27-08-2008, 12:36 PM
Baun Skrev:Måske hører det til i en Guide - eller et andet sted men:Den er jeg ikke med på. En Mariage er et ur sammensat af forskellige ure. Eksempelvis et lommeur /ombygget til armbåndsur - typisk Mariage.
For mig er et Franken-ur et ur der er sammensat af flere forskellige ure fra forskellige perioder og hvor delene ikke passe funktionelt 100% sammen - men er tillempet.
En Mariage er derimod et ur som er sammensat af originale dele fra samme tid og som funktionelt passer perfekt sammen, men som producenten aldrig har sat sammen.
Eksempel: En franken kunne være et ur hvor kassen er fra 60'erne mens værket er en gammel hammer automatic, som så er lagt i kassen og da det ikke helt passer er der lagt en ring ind til at at få det til at ligge fast.
En mariage kunne være en Constellation, hvor det oprindelige værk fx. caliber 551 COSC er erstattet af 552 ikke COSC.
Mariage signalerer en vis harmoni (mærkeligt nok) mens en Franken signalerer noget klyt?
Er jeg den eneste der differencierer mellem de 2 typer?
vh baun
Ikke noget skjult der - helt tydeligt sammenbygget som her:

Frankenwatch er sammenbygning af egentligt ens ure - fra forskellige serier - sådan mener jeg det hænger sammen. F.eks. et rolex sub med pepsidial (hvis det lige gik)
Lad os endeligt have betegnelserne Marriage og Frankenwatch klare for os - så har andre nogen begrundede definitioner, kom ind
Jeg er i alle fald helt sikker på betegnelsen Mariage er to helt forskellige ure som er giftet sammen.
Jeg ville også gerne tro det omtalte Omega var godt nok, det er kun det at der på Ebay er to med samme helt ref og begge med kaliber 263 der gør at at jeg tror Omega har ret i teksten og fejl i billedet desværre.
Det er for underligt at der skulle være 2 stk på ebay i den reference med 563 med dato osv. - hvis 550 var den rigtigt uden dato
Ja jeg har adgang til Joseph lidt endnu som svar på spørgsmålet om det
Jeg ville være glad for uret - reference ret eller ej - men hvis kravet er absolut 100% originalt intet franken - og det har jeg også respekt for - så ville jeg være i stor tvivl.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)