21-08-2008, 03:33 PM
Rolf Skrev:Interessant tråd, jeg har en anden og dog lignende problematik jeg vil dele med jer. Ikke noget som jeg ved er sket - men alligevel.Der er "selvfølgelig" originale papirer med fra forhandler (AD eller urmager) eller sælgers toldafviklingspapirer. Alternativt dokumenterer du, at uret er X år gammelt jf. serienummer, og derfor har du ikke originale papirer (denne køber Told dog ikke, for det er netop problematikken ved køb af brugte ure udenfor EU). Så med mindre du har førstnævnte papirer, løber du ikke risikoen.
Lad sige at du køber et brugt rolex i dk i en privat handel. Uret er i dette tilfælde ikke stjålet og du tager glad og fro på ferie til et land ude for europa.
Når du kommer hjem igen, så synes tolderne - ligesom dig selv - at det er da et mægtigt fint ur du har på armen men de vil - modsat dig - gerne se om du har betalt told af det???
Hvordan kan man bevise at det faktisk er købt i dk og der er betalt told??
Der er selvfølgelig eller måske et nusset stykke papir som sælger og køber har skevet under på - men det kan enhver vel lave og når som helst.
Rolf
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)