04-08-2008, 12:16 PM
pbr Skrev:Hvis jeg skulle sætte de ovenstående muligheder i en indbyrdes rangorden, ville det for mig, komme til at se sådan ud:
Citat:1) Den originale skive i uberørt og god stand
2) Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs
3) Ny eller brugt original skive som også passer til uret - dvs at skiven har været brugt originalt i den kasse
4) En anden skive (original Omega) er sat i uret - men er ikke original til kassen, men original i den forstand, at skiven har været anvendt i den pågældende model
5) Den originale skive er ommalet - refinished
Er kun taget med ud fra den betragtning, at uret kan føres tilbage til oprindelig stand:
6) Den originale skive er ommalet - men "forfalsket" dvs der fx. står Seamaster på den nu - men ikke på den originale.
Udfra en samlerbetragtning kan jeg kun være enig, men mange Omega købere er jo ikke samlere - og her står en flot skive som - næsten krav nr et.
Ofte er det helt uinteressant om skiven oprindelig var hvid - køberen ønsker sig en flot sort skive og vil hellere have den i "refinished" stand end med blot ubetydelig (sælgersprog) patina.
Jeg vil mene at prisen er den samme. fx.
En manuel (30 mm) Omega fra først i 50'erne med en mat sort skive med "ubetydelig" patina vil koste det samme som en flot sortskivet "refinished" Omega alt andet lige - og der er købere til begge ure.
En tilsvarende Omega med perfekt original skive er dyrere
Og en tilsvarende Omega med grim patineret skive - nærmest usælgelig - eller med et afslag der svarer til en god skive refinish - ca 1000 kr + bøvl med at få det gjort!
vh baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)