27-07-2008, 01:11 PM
GTwatch Skrev:Øhh, det første af mine links beskriver netop, at 904L er mere korrosionsbestandigt end 316L i saltholdige miljøer (klorider - NaCl, etc.). Desuden er det samme gældende for CO2-miljøer (-> dannelse af syre).Ja - men ikke rigtigt - om jeg læser rigtigt - at det har betydning i det saltholdige miljø (den saltholdighed) vi befinder os i ved almindelig dykning i havet.
Det er der jeg ser flere links som beskriver at ikke har betydning - og jeg har heller aldrig set beskrivelse af et ur fra alle de andre som bruger 316 - som er anløbet i stålet - grundet dykning i saltvand -
Teorietisk er 904L bedre i meget specielle miljøer - men som jeg læser det, er det så ekstreme miljøer - at vi ikke selv kan være der. (erkender at jeg var forbi en side som havde varmt havvand som en 904 styrke - men desværre ikke ret klart)
316 kaldes i Wilkepedia også Marine grade faktisk - [i]
Type 316—the second most common grade (after 304); for food and surgical stainless steel uses; alloy addition of molybdenum prevents specific forms of corrosion. 316 steel is used in the manufacture and handling of food and pharmaceutical products where it is often required in order to minimize metallic contamination. [i]It is also known as marine grade stainless steel due to its increased resistance to chloride corrosion compared to type 304. SS316 is often used for building nuclear reprocessing plants. Most watches that are made of stainless steel are made of Type 316L. [/i]
fra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel
Overfor syre er den klarere - men igen - vi kan ikke selv klare det heller - så jeg ser det som at det til kemisk brug er bedre - men til menesker ligegyldigt - så jeg tror - som du da også er indepå - at det er lidt mere reklame værdi end praktisk forskel deraf ordet (reklame)Gas?:)
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)