25-07-2008, 09:14 AM
Jeg er vist meget enig med John. Har man en masse ure som "bare" kan købes nede på hjørnet, har man en samling, men eftertragtet er måske lidt svær at kalde den. En eftertragtet samling er i mine øjne en given mængde ure der er samlet over en længere periode hvor ejeren har brugt tid og krafter på at finde netop dét ur i den stand. Det er ure der ikke er i handel mere og der er en rød tråd i samlingen. Om urene bliver mere eller mindre værd er måske ikke så relevant da her spille større krafter ind end man selv er herre over. Men er en samling eftertragtet har den jo automatisk også en vis værdi. Udbud og efterspørgsen justerer jo priserne...
Jeg anser mig selv som samler. Jeg går meget målrettet efter bestemte ure som ikke længere produceres. De skal være så oprindelige som muligt og være i flot stand. Har man flere ure af samme model er man samler og ikke blot ur-interesseret. Jeg har 7-8 vintage Rolex divers som for en ikke ur-kyndig er 95 % ens. Det anser jeg som en samling selv om den gerne måtte være større. Men kvalitet frem for kvantitet så jeg tror nærmere den bliver opgraderet. Desværre er det svært at skille sig af med noget man har været 1-2 år om at finde.
/Mads
Jeg anser mig selv som samler. Jeg går meget målrettet efter bestemte ure som ikke længere produceres. De skal være så oprindelige som muligt og være i flot stand. Har man flere ure af samme model er man samler og ikke blot ur-interesseret. Jeg har 7-8 vintage Rolex divers som for en ikke ur-kyndig er 95 % ens. Det anser jeg som en samling selv om den gerne måtte være større. Men kvalitet frem for kvantitet så jeg tror nærmere den bliver opgraderet. Desværre er det svært at skille sig af med noget man har været 1-2 år om at finde.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)