23-07-2008, 11:20 PM
Mads Gjødesen Skrev:for at et ur har samlerværdi for mig skal det have:Ja punkt 2 tænkte jeg faktisk også på at have med. Ufinisheret ETA 2824 er ikke noget der vil få større samlerværdi - det er gode ure - glimrende - går godt og længe - men jeg har det helt som du - det er ikke egentlig samlerværdi
1. Historie som ur-fabrikant
2. Høj kvalitet og forarbejdning af uret hele vejen rundt og have et højt bundniveau (ufinisheret ETA og alt under er no-go)
3. Et vist horologisk niveau. Dvs. in-house eller benytte finere ebauche og gerne komplicerede værker i programmet
4. Velanset i samlerkredse (=høj gensalgsværdi/god investering)
5. Godt klassisk design der matcher min stil og smag
Kan et ur ikke leve op til min. 4 af disse krav ender det ikke i min permanente samling. det er lige så sikkert som amen i kirken...
/Mads
Så langt hellere noget gammelt 40-60'er ur i flot stand - som jo også er med ufiniseret ETA/FF/Schield osv - men som vinder ved sjældenheden og standen
Skal sprit nyt ur som kan skaffes hos alle "Kirkeby ure" butikker have samlerværdi, skal maskinen gerne - hvis det er en standard ETA - have været behandlet - som ex Omega og IWC typisk gør det - eller de skal have noget andet specielt over sig
Alle de andre - er flotte - ofte superflotte - og absolut gode til at vise tid - men det er så det.
De vil næppe heller stige i værdi eller bare nogenlunde holde værdi - det kan vel også indikere at der ikke er samlere nok til at tage dem over efter nogle år?
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)