29-07-2012, 08:25 PM
Jacob H Skrev:Claus Tukjær Skrev:TDN Skrev:Burde det ikke afleveres til Politiet/hittegodskontoret?Det tænkte jeg netop også....
Chanchen for at ejeren kigger med her er nok noget mindre end at vedkommende henvender sig der man forventer at hittegods afleveres......
Mvh. Thomas
Enig
Undladelse af at aflevere uret kan være strabart som ulovlig omgang med hittegods!
Strafferet er sjovt nok min fetish, og dit udsagn trænger til en uddybning. De fleste af delikterne i straffelovens specielle del forudsætter at vedkommende har haft et forsæt. Forsættet kan enten være direkte, sandsynligt eller dolus eventualis. Dolus subseqvens er også en mulighed i denne sammenhæng, såfremt vedkommende efterfølgende beslutter sig for at beholde uret.
I øjeblikket opfylder vedkommende ikke tilregnelseskravet i strfl. § 277, idet han eller hun ikke har haft et forsæt til at tilegne sig genstanden, jf. fremlysningen på et offentligt forum. Imidlertid skal vores opmærksomhed kastes hen på lov om hittegods og dets § 1, stk.1, der siger at hittegods skal afleveres snarest muligt til politiet.
I den forbindelse vil jeg dog gøre ''Skovlen'' opmærksom på denne lovs § 7.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)