25-07-2007, 07:12 PM
DE Skrev:Ny på forummet hér. Jeg vil gerne købe et Submariner 16610 ("almindelig/klassisk" model med oyster lænke) og har et par spørgsmål i den forbindelse:Velkommen til!
1) Hvad koster det nyt (og hvor skal man købe det) ?
2) Vil I hellere anbefale at købe et brugt?
3) Hvis jeg i stedet køber et brugt, er der så en speciel årgang jeg skal (eller ikke skal) gå efter ? og er der forskel på modellen fra år til år?
4) Hvad betyder 16610 nummeret?
5) Kan det anbefales at købe Rolex i udlandet?
Tak.
Først og fremmest - giv dig god tid til at søge og sætte dig ind i det (med mindredu bare vil have et nyt).
Ad 1) 36,6 kkr mener jeg er listeprisen hos dansk forhandler. Grey-market ligger i 28-30 kkr for nyt. Hvor du skal købe det, må afhænge af, hvor du bor, og om du vil have forhandler service/garanti (dermed IKKE sagt, at de mange gode folk, der sælger her på sitet, ikke har kvaliteten i orden!).
Ad 2) Køber du brugt, sparer du helt klart noget. Se "Til salg" siderne. Men det er altid en afvejning - egne ridser er nu engang bedre end andres - især hvis man en dag overdrager det til næste generation, som så får hele/alle historierne.
Ad 3) Uha, brugt og/eller vintage giver pludselig mange muligheder 5512/5513/1680/16800/16800/168000/16610/14060 plus det løse (læs: tritium/luminova, "spindelvævsskiver", matte/blanke skiver, etc.) - søg og du har læsestof indtil jul.
Ad 4) Nummerering er blot et nummer, som producenten vælger for en given model/serie.
Ad 5) Rolex har næsten standardiseret priserne worldwide, men man kan spare lidt hist og her. Dog er der told og moms, hvis man køber udenfor EU.
Håber det besvarede dine indledende spørgsmål - god jagt og spørg endelig mere.
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)