18-04-2007, 08:49 AM
Miju Skrev:Hej,
Jeg er forholdsvis ny inde i ur verdnen - men er begyndt at overveje et køb af et bedre ur.
I den forbindelse er jeg faldet over og for Omega Speedmaster Day-Date. Syntes det er et super fedt ur og så kan jeg godt lide at det er mekanisk samt automatisk - havde overvejet et Pro men jeg må indrømme at til mit behov og temperament et automatisk værk klart at foretrække.
Nu har jeg efterhånden læst en del på dette fremragende forum og ville da lige høre jeres mening om ovenstående ur og om evt. alternativer eller andre ting som jeg skal være opmærksom på.
På forhånd tak,
Miju
Jeg tror at de fleste "tilkommere" starter der, men jeg fornemmer at jo længere tid og jo flere undersøgelser de laver før der handles, jo nærmere kommer de til den originale Speedmaster Prof.
Den har plexiglas - det betyder ar der kan komme ridser, men de poleres let væk og man kan skifte glasset for 300 kr, hvis det går helt til. Til gengæld får du en langt smukkere bue - en bue som næsten kun kan laves i plexi og du får en varmere lød og det er rart at røre ved - og tro mig, det kan man godt blive afhængig af.
Den er manuel. Den skal trækkes hver dag. Når først man har vænnet sig til det ,vil man faktisk ikke undvære det. det er hyggeligt sådan at fylde brændstof på uret - og man bliver selv en det af urets funktion. Og så er en Speedmaster jo dejlig nem at trække. Ikke nogen irriterende lille møjkrone, som man næsten ikke kan få fat om. Nej, en rar stor krone, rar at trække op med.
Så er der historien. Det er kun den rigtige Speedmaster Prof. der er en rimelig tro kopi af måneuret. Alene det, at et ur der skal gå i rummet, ikke kan være ikke kan være automatisk, gør jo en endegyldig forskel!
Så mangler vi bare økonomien. Du bør kunne købe en smuk brugt Speedmaster Prof. med det hele for omkring 12-13 K - er den billigere er det som regel pga stand, manglende lænke, kasse eller andet. Men de penge kan du få igen og fem år med renter, hvis jeg skal gætte! De andre Spedmastere? Ja det kommer an på om det er speciel editions eller andet! Hvis vi taler standard tror jeg ikke de kan holde prisen så godt som Prof.
Hvis du alligevel hellere vil have en automatisk, ville jeg personligt vente til jeg havde til en Broad Arrow (16-19 K), Her får du meget mere for pengene, når vi taler værk - og også design efter min mening!
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)