25-02-2007, 08:02 PM
Baun Skrev:Jeg mener godt man kan finde Omegaer fra 50'erne med skiver der er som nye. Især på guldure, som kun har været brugt til pæn brug og ellers ligget sikkert, lunt og især tørt opbevaret! Og det er hvad jeg foretrækker. Den originale skrive så flot bevaret som muligt!Jamen vi er helt enige, det foretrækker jeg også. MEN hvis en skive fra 1950 ser ud som helt ny, som vil den oftest være ny - og, om du ser ebay, er de fyldt med dem - specielt Omega og G&P. En del er flot arbejde, men meget andet er faktisk knapt så flot - og i lidt andre farver end originalen (kridhvis i stedet for let cremet osv), eller med et seamaster "explorer" dial, som slet ikke stemmer med serienummer osv - eller super flot blank sort skive fra 1955 - mangen af dem har været en tur i Indien og får flot blank skive på, og uret er i mine øjne ødelagt - - Men du har ret - der findes ure som kan være som NOS selv om de er fra 50 - Omega er bare ikke et af de mærker der klarer sig bedst uden at få "patina" efter min erfaring.
Visse mærker kan det der med skiver. Tag et kig efter 40 og 50er chronoer med up/down subdials kl 12 og 18 - ofte venus 170 - se Breitling som har mange - alle svært læste skiver, og se så Pierce (ofte med egen kaliber up/down) som næsten altid har utroligt velbevarede skiver, de må have haft en speciel teknik (til gengæld har Pierce ofte fra den tid problemer med en kobling de anvender i chronografen, som går i stykker og ikke er lige til at erstatte men det var et sidespring hvis nogen nu finder et Pierce)
Baun Skrev:Men det er selvfølgelig lidt vanskeligt hvis man "automatisk" betragter en fejlfri skive på et ur fra 50'erne, som en udskiftet. Hvordan kan man vide om den er det?
Jeg ved godt at visse Rolex er langt mere værd med patina end med en redail. Jeg har blot aldrig oplevet dette med en Omega!
vh baun
Jeg er overbevist om det også gælder en constellation f.eks eller et original pre moon speedmaster osv. - det skal være originalt hele vejen hvis det skal holde pris - og samme krav er jeg begyndt for nogle år siden at stille til alle mine urkøb.
Og ja - det kan da være svært at skelne, men så lader jeg idag originaliteten og min skepsis vinde og går videre.
Tag et eksempel mere, en herlig Vetta chronograph med flot rent valjoux 22, og som jeg synes virkede både original og ret moderne og ren i designet for sin tid, i skiven, men hvor Bo Mølbak, da han lige skulle justere lidt på den sagde - Flot - men mon ikke den er re-dialet - jeg tror det

vh John
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)