21-02-2007, 01:12 AM
Zniper69 Skrev:Og tak iøvrigt til alle, for at tage mig seriøst, selvom foraet her ikke helt er vant til at diskutere denne klasse, efter hvad jeg kan se ved et hurtigt kig!
Til gengæld er der flere herinde, der elsker at fortælle om mekaniske ure for de mindre kyndige.
Størstedelen af befolkningen i Danmark aner slet ikke at der findes ure, der kører uden batteri, eller som er opbygget af denne finmekanik.
Mange brugere herinde finder det utroligt fascinerende hvor fint og præcist håndværk der kan produceres og klemmes ned i så lille en urkasse. Jeg selv er først røget på vognen, da jeg besøgte denne side mht. et Tag Heuer quartz ur i efteråret, da jeg tænkte at jeg måske skulle have et dyrere ur.
Er siden hen endt med at arve min morfars gamle Omega ur med læderrem samt at have købt et Rolex Submariner med stållænke. Jeg ved det nok er langt uden for dit budget foreløbigt, men hvis mekanikken interesserer dig, så bør du lige give dine overvejelser lidt tid.
Når jeg til daglig går med min Sub, så selvom jeg ikke kigger på det kan mine tanker falde på uret, og jeg glæder mig ved tanken om hvilket fantastisk håndværk, jeg render rundt med på armen. Og når jeg ser på den kontinuerligt flydende sekundviser, tænker jeg også hvor fantastisk det er som denne selvoptrukne fjeder med en relativt høj præcision kan drive et urværk som dette. Sommetider får jeg da også lidt lyst til at lytte til den hurtige tikken der kommer fra urværket, hvis man lægger øret tæt til. Dette er nogle af glæderne jeg får ved at have mekaniske ure.
Hvis du ikke helt bider på det mekaniske, så skynd dig at købe et quartz ur, hvor du virkeligt synes om udseendet og funktionaliteten. Det kan sikkert spare dig nogle penge lige pt. Hvis du dog ikke helt glemmer tanken om et lækkert mekanisk ur, så vend tilbage til det om nogle år, når du føler muligheden.
Mvh. Martin
PS. Jeg er knapt 22 år og læser til civilingeniør og finder derfor nørdede ting interessante.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)