Ure og vandtæthed
Først og frem vil give John H ret, men så vil jeg komme med en erfaring vi gjorde den gang man begyndte at vindsurfe.
Det var vældig oppe i tiden alle unge "drengerøve" skulle ud at surfe... med ur på. Og de kom myldrende ind i butikken med ure der var testet til 30 og 50 meter, fulde af vand.
Hvilket jo var/er lidt svært at forstå, men urene var fulde af vand. På det tidspunkt var der nogle, husker ikke hvem, der lavede nogle eksperimenter med, hvad ure kunne holde til under vand, man beregnede også hvad et ur blev udsat for ved surf, resultatet blev at når det gik vildest til og de faldt af brættet, svarede det til at uret var udsat for et tryk på 8-9 bar, hvilket jo så pludselig gav forklaringen på urene med vand. Jeg har derefter altid sagt til kunderne der vil i vand med deres ur: minimum 10 atm, helst mere. Det er lidt svært at få kunder til at forstå, når de har prøvet at få vand i deres ellers vandtætte ur (læs 30 meter), ja så er de til at snakke med.
Jeg vil sige overdrivelse fremmer forståelsen, i dette tilfælde hvad uret kan holde til.
Hvis man begynder at dykke ned i hvad det vil sige at et ur er vandtæt, og må sælges som sådant. Bliver man måske nok lidt overrasket. Der findes både en DIN og ISO norm for hvornår et ur må kaldes tæt, mener de har været fremme før, ellers findes de sikkert på nettet, og nogle finder dem og lægger dem her ind.

Mvh Lars
Svar

Beskeder i denne tråd
Ure og vandtæthed - af Medova - 13-04-2006, 11:31 AM
[Intet emne] - af xam - 13-04-2006, 10:17 PM
[Intet emne] - af Lars - 14-04-2006, 08:13 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)