15-10-2005, 08:19 PM
AndersCN Skrev:Mht. in-house værker, så giver det naturligvis en ekstra dimension ved uret, at "motoren" i uret er fremstillet helt specielt til lige netop denne ene model, eller måske en håndfuld andre high-end-ure, efter de højeste håndværksmæssige standarter. Og ikke er et masseproduceret værk der sidder i mange andre ure.
Et ur med så meget historie, og ikke mindst til den pris, synes jeg fortjener et bedre værk end Eta 2894. Hvis jeg var i markedet for en Navitimer, ville jeg enten vælge en af de ældre modeller med manuelt optrukkent værk og evt. akrylglas. Eller hvis det skal være nyt, så ville jeg se efter Sinn 903, omtrentlig (eller samme, vil nogle hævde) kvalitet som Breitling´s version, men til en helt anden pris, der så kan retfærdiggøre brugen af et modificeret Valjoux 7750.
Anders
ja, urfabrikanterne burde alle fremstille deres egne værker og se fuldstændig bort fra eta´s kalibre. de bruger dem jo kun i dag, fordi de er billige. noget værre bras uden nogensomhelst historie og slet ingen kvalitet. specielt deres såkaldte valjoux-produkter er noget opreklameret fis. det nok mest brugt kaliber i verden 7750 bliver bare forsynet med firmanavnet og så afsted til de dumme, dumme købere, der tror, at de har et stykke kvalitet på håndleddet.
så er det da bedre, at hver enkelt manufaktur fremstiller forskellige værker specielt til alle deres forskellige modeller. lad det koste hvad det vil. dem der ikke har råd til det, kan jo bare investere i et quartz-ur for de har jo ikke sans for et ordentligt, rigtigt ur alligevel.
at vi så ikke har brug for urmagerne længere - bad luck for dem. de kan istedet sælge vinterdæk med fælge eller noget. de rigtige ure skal selvfølgelig købes direkte ab fabrik og sendes til fabrikkerne, da de er de eneste der kan reparere og servicere mesterværkerne og har de rigtige reservedele. så gør det jo ikke noget, at uret er væk i 3 uger for vi har jo selvfølgelig flere af dem. man bliver selvfølgelig inviteret til smalltalk hos direktøren himself.
se det er sådan det skal være!!! og vi er endelig fri for de tåbelige diskussioner om eta og valjoux og du kan komme efter mig.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)