05-09-2005, 08:18 PM
I forhold til vandtæthed, vil jeg mene at det er temmeligt og enestående dumt hvis nogen skriver på et ur at det er vandtæt til 30 meter, hvis det ikke er tilfældet. Ikke at jeg hermed vil beskylde urfabrikanter for at være dummere end andre.
En tidligere tråd beskriver det således, (at håndens bevægelser i vand ikke har nævneværdig betydning).
Citat Nicklas the dolfin:
"Nu har jeg selv afklareet spørgsmålet og resultatet er som følger:
Her er formler og udregninger for afvisning af svømningens store betydning for trykbelastningen af uret.
Bernoulli:
P_statisk = rho*g*h
P_dynamisk = 0,5*rho*v^2
Strømmen i vandet betyder kun at hastigheden "føles" større for uret,
afhængigt af hvilket fortegn man regner med altså om strømmen er med eller imod dig.
Sæt tallene ind og regn ud hvad forskellen bliver når uret er
stille og hhv. bevæges. Enhed: Pascal = N/m^2.
Rho er vands vægtfylde (Frisk koldt ferskvand 1000 kg/m^3), g er tyngdeaccelerationen (9.8m/s^2), h er dykkedybden og v er bevægelseshastigheden.
N/m^2 er N pr. kvadratmeter som også kaldes Pascal, Pa.
For det statiske tryk, bør du huske også at lægge lufttrykket til.
På 10m får du et statisk tryk på 2 atm (=202600 Pa).
Hvis du svømmer med 2 m/sec (ca 7 km/t), bliver det dynamiske tryk
0.5*1000*2^2 = 2000 Pa, hvilket svarer til 0.02 atm.
Så hvis du svømmer på 10 meters dybde med 7 km/t (hvilket er meget hurtigt men her skal også medtænkes at armen nogle gange bevæger sig hurtigere end selve svømmehastigheden) så bliver det samlede tryk på uret altså 2,02 bar.
Venligst
niklasthedolphin
Citat slut.
Med venlig hilsen
Henrik Holst
Back to top
En tidligere tråd beskriver det således, (at håndens bevægelser i vand ikke har nævneværdig betydning).
Citat Nicklas the dolfin:
"Nu har jeg selv afklareet spørgsmålet og resultatet er som følger:
Her er formler og udregninger for afvisning af svømningens store betydning for trykbelastningen af uret.
Bernoulli:
P_statisk = rho*g*h
P_dynamisk = 0,5*rho*v^2
Strømmen i vandet betyder kun at hastigheden "føles" større for uret,
afhængigt af hvilket fortegn man regner med altså om strømmen er med eller imod dig.
Sæt tallene ind og regn ud hvad forskellen bliver når uret er
stille og hhv. bevæges. Enhed: Pascal = N/m^2.
Rho er vands vægtfylde (Frisk koldt ferskvand 1000 kg/m^3), g er tyngdeaccelerationen (9.8m/s^2), h er dykkedybden og v er bevægelseshastigheden.
N/m^2 er N pr. kvadratmeter som også kaldes Pascal, Pa.
For det statiske tryk, bør du huske også at lægge lufttrykket til.
På 10m får du et statisk tryk på 2 atm (=202600 Pa).
Hvis du svømmer med 2 m/sec (ca 7 km/t), bliver det dynamiske tryk
0.5*1000*2^2 = 2000 Pa, hvilket svarer til 0.02 atm.
Så hvis du svømmer på 10 meters dybde med 7 km/t (hvilket er meget hurtigt men her skal også medtænkes at armen nogle gange bevæger sig hurtigere end selve svømmehastigheden) så bliver det samlede tryk på uret altså 2,02 bar.
Venligst
niklasthedolphin
Citat slut.
Med venlig hilsen
Henrik Holst
Back to top
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)