01-09-2005, 08:23 AM
Ib Jensen Skrev:Citat:Det eneste der fastsætter en pris er, hvad køber og sælger er enige om.
jeg vil straks køre ned til min tank og fortælle passeren, at jeg ikke er enig i de høje priser.
det er bare ikke rigtigt, hvad du siger, ib!
en vares værdi indeholder også forhandlerens avance. møder man en forhandler, der er "sulten" giver han hurtigere rabat. han vil hellere tjene 10 % end intet.
på brugtvare- privatmarkedet er det selvfølgelig noget andet, der er det naturligvis selve salgsprisen der fastsætter værdien.
vil sælgeren af ny- eller brugtvaren ikke gå ned i pris er det altså ham der bestemmer værdien og ikke hvad køber og sælger er enige om.
den geniale køber i min foregående tråd vil muligvis prøve at sælge det nye ur for 90000, da han jo er klar over at fru jensen gerne vil spare 10000 uden at prutte, da urets værdi jo egentlig er 100000. i dette tilfælde er alle glade, men i realiteten er det fru jensen, altså den svage, der er den røvrendte. den geniale køber kan gøre dette mange gange og på den måde udnytte alle fru jenseners godtroenhed og forhandlerens økonomiske misere.
that´s life!!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)