Eta... Feta?
Nikolaj V Skrev:Hvad står ETA egentlig for?

Valjoux er vel dalen.. En dal med mange uraktiviteter?
Jeg er ikke bom-sikker, men mener at det kommer fra ur mærket Eterna, som til stor del ligger til grund for det oprindelige ETA og så er det jo noget med "evig holdbarhed" Eternally"

Mange af de nuværende ETA automat kalibre bygger på den automat som Eterna oprindeligt byggede til sine Eterna Matic sidst i 50' erne og som blev forfinet til sin tids tyndeste automat i Eterna matic 3000 i 1962 - oprindeligt som kaliber 1504. Eterna var også ude med sin tids absolut mindste dame kaliber i deres model "Golden heart" kaliber 1419 U

Hvis du ser på billeder af ETA automatikker, så ser du 5 små kugler i kuglelejet rundt om rotoren. Det er de samme 5 små kugler som ses i logoet på alle Eterna ure stadigt (i alle fald alle automater, men jeg tror også de bruger logoet på deres quartz)

Eterna ure fra omkring 1950 og langt frem har efter min mening klart samler værdi, og hører til sin tids bedste (masse producerede). På mange områder fuldt på højde med Omega, men lavere prissat idag, og som en anden fordel, med langt mindre risiko for at løbe ind i de mange forfalskninger der findes af Omega på f.eks Ebay. (og så har jeg ikke sagt eller ment, at Omega fra den tid ikke også er strålende)

Valjoux spørgsmålet kan besvares med at du har ret. Det er = Val de Joux. En Dal i Schweiz med mange urfabrikker oprindeligt herunder Valjoux, nu en del af ETA.

Venligst
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Eta... Feta? - af Nikolaj V - 11-06-2005, 11:33 AM
Re: Eta... Feta? - af hannover_dk - 11-06-2005, 05:47 PM
lidt netsurf frembragte dette: - af Jacob H - 13-06-2005, 06:42 PM
lyder sandsynligt og alligevel ikke helt... - af Jacob H - 14-06-2005, 02:33 AM
Så er der svar fra ETA:..... - af Jacob H - 15-06-2005, 01:53 PM
[Intet emne] - af Tommy Munk - 15-06-2005, 06:59 PM
oversætte lidt mere end google - af hannover_dk - 15-06-2005, 09:07 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)