Service interval for mekaniske ure
Nagra-båndoptageren, som bl.a. blev brugt af journalister i fordums tid til at rapportere fra alle dele af verdenen, var designet til at kunne modstå (næsten) alle tænkelige forhold. Robust var den og driftsikker ud over alle grænser.
Båndoptagerens smøreolier havde ikke tendens til at hærde, størkne eller på anden måde degenerere. Jeg har ved selvsyn kunnet konstatere dette ved at inspicere en model med ca. 30 år på bagen. Alt fungere upåklageligt - lejerne var stadig velsmurte. Og drivremmene, som havde siddet i spænd i mange år, bar intet præg af blivende deformation efter de mange år i samme stilling. Så også pakninger i ure kunne vel tænkes at kunne have en langt længere levetid end tilfældet er p.t. - ved at vælge pakningsmateriale a la det, som er brugt i Nagra-båndoptagere.

Så jeg tror, at olier med meget lang levetid findes (og blev brugt i bl.a. Nagra-båndoptagere), men at der eksisterer en tradition inden for urmagere om at bruge de kortlivede olier, som man altid har brugt - eller som urmagere får tilbudt at købe fra deres olie-pushere.

Blandt andre Århus Olie Fabrik og Teknologisk Institut er langt fremme i forskningen vedrørende smøreteknik, så dem vil jeg forhøre mig hos. Svaret - hvis jeg modtager et sådant - vil jeg poste her i forummet.
Det kan nok blive spændende.

Venligst

Stefan Garvig
Svar

Beskeder i denne tråd
Service interval for mekaniske ure - af baun - 07-05-2005, 06:53 PM
service på ure - af Henrik Holst - 08-05-2005, 03:43 PM
[Intet emne] - af Bjarne - 08-05-2005, 07:06 PM
[Intet emne] - af Niels - 09-05-2005, 09:47 PM
Bliver vi tørret.... - af Guest - 10-05-2005, 05:30 PM
Re: Bliver vi tørret.... - af Stefan Garvig - 10-05-2005, 10:36 PM
Re: Bliver vi tørret.... - af Stefan Garvig - 14-05-2005, 04:34 AM
Re: Bliver vi tørret.... - af guru13 - 14-05-2005, 09:03 AM
Re: Bliver vi tørret.... - af hannover_dk - 16-05-2005, 12:02 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)