Hvor meget betyder din egen bevægelse i vandet for trykket
Min opfattelse er, at det ikke er af nævneværdig betydning om man svømmer eller bare opholder sig i vandet med uret på. Jeg mener at dybden er det afgørende, når vi taler om deciderede dykkerure.

Min begrundelse er følgende:
Det tryk uret vil blive udsat for ved en svømmetur, kan benævnes totaltrykket. Totaltrykket består af det dynamiske tryk og det statiske tryk.
Det statiske tryk afhænger alene af dybden, altså hvor mange meter under havoverfladen uret befinder sig.
Det dynamiske tryk kan, ifølge Bernoullis ligning for friktionsløs strømning, beregnes således: 0,5 x vandets massefylde x (hastigheden)^2.
Hastigheden for vandets strømning forbi uret sættes til 10 m/s (36 km/h), hvilket er et gæt.
Det giver et dynamisk tryk på 0,5 atm, svarende til det statiske tryk uret vil udsættes for på 5 meters dybde.
Det er måden jeg vil beregne det dynamiske tryk på. Det er en simplificeret udregning, men det giver en fornemmelse af størrelsesordnen.
Med venlig hilsen
Tais
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvor meget betyder din egen bevægelse i vandet for trykket - af niklasthedolphin - 06-05-2005, 02:51 PM
[Intet emne] - af Tais Brüniche-Olsen - 06-05-2005, 10:21 PM
Hvor meget betyder din egen bevægelse i vandet for trykket - af niklasthedolphin - 07-05-2005, 12:08 PM
[Intet emne] - af Tais Brüniche-Olsen - 07-05-2005, 02:27 PM
[Intet emne] - af Tais Brüniche-Olsen - 07-05-2005, 03:36 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)